13 شهریور 1401 - 10:00 ق.ظ

دز یادآور واکسن کرونا فراموش نشود

موج هفتم کرونا به نوعی به دلیل واکسیناسیون گسترده مردم و تا حدودی به ایمنی رسیدن جامعه مدت زمان کوتاهی طول کشید و اکنون براساس آمارهای موجود و روند کاهشی تلفات و ابتلای به این ویروس، این موج با زیرسویه امیکرون کنترل و مهار شده است.

طبق اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاهشی بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در هفته‌های اخیر را شاهد بودیم و این آمارهای کاهشی در تعداد مبتلایان و فوتی‌ها نباید به گونه‌ای باشد که مردم دوباره عادی‌انگاری را داشته باشند چون پاییز و زمستان در راه است.

موج ششم کرونا که در کشور به پایان رسید به نوعی کارشناسان، متخصصان و اپیدمیولوژیست‌ها همه زندگی عادی با کرونا را پیشنهاد دادند و شاید تنها حدود یک ماه از این موج می‌گذشت که زیرسویه امیکرون به نوعی خودنمایی کرد و تا حدودی مردم ایران نیز به دلیل وجود این ویروس در جهان با آن درگیر شدند.

کرونا در خردادماه در ایران به صفر رسید و پس از ۲۸۱ روز همه چیز به روزهای بدون کرونایی نزدیک شد اما شاید این موضوع به دلیل سهل‌انگاری و عادی‌انگاری برخی افراد دوباره خیز یا موج جدیدی را به همه نشان داد، البته ناگفته نماند که مردم دیگر از این ویروس مانند روزهای اول که والدین جرات دیدن فرزندان خود را هم نداشتند، نمی‌ترسیدند.

 این سویه جدید نشان داد افرادی که واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند در حدود ۹۰ درصد امکان درگیری بیشتر و حتی مرگ را دارند و واکسینه‌شده‌ها کمتر این نگرانی را داشتند چون همانند یک سرماخوردگی عادی آن را می‌گذراندند و برخی افراد با شدت بیشتری این ویروس را تجربه می‌کردند.

واکسیناسیون سراسری کووید ۱۹ و افزایش ایمنی جمعی در جامعه به عنوان مهمترین موضوعاتی بود که ایران را از روزهای سخت کرونایی نجات داد روزهایی که روزانه ۷۰۰ نفر از مردم داغدار عزیزان خود شدند، آمار ابتلای بالای ۵۰ هزار نفر در روز نیز برای همه غیرقابل تصور بود اما همه آن را دیدیم.

شاید اگر آن روزهای سخت را مشاهده نمی‌کردیم دیگر دل به تزریق واکسن کرونا نمی‌دادیم، آن همه فوتی ناشی از کرونا جان همه را به لب رسانده بود و فقط دوست داشتیم که آن روزهای سیاه را دیگر تجربه نکنیم و داغ عزیزان و بیماری اعضای خانواده و گرفتاری در بیمارستان را نبینیم.

کرونا فروکش کرد/دز یادآور واکسن فراموش نشود

آمار بالای واکسیناسیون در دولت سیزدهم 

زمانی که مرداد ماه  ۱۴۰۰ دولت سیزدهم فعالیت رسمی خود را آغاز کرد فوتی های کرونا ایران را در روزهای سیاه قرار داده و ابتلای به این ویروس هم با رقم ۵۰ هزار نفر در روز سر به فلک کشیده بود.

در آن روزهای سخت  و سیاه واکسن کرونا به تعداد محدود و تنها برای افراد خاص و بیماران دارای  مشکلات زمینه‌ای  تزریق می‌شد که دولت سیزدهم برای مهار کرونا وارد میدان  مبارزه با این ویروس  شد که امروز بیش از ۱۵۴ میلیون دز واکسن کووید۱۹  در ایران تزریق شده است.

براساس آمار وزارت بهداشت، تعداد ثبت سفارش واکسن کرونا تا قبل از ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ و تشکیل دولت جدید تنها ۲۶ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بوده است.

این در حالی است که پس از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و با تشکیل دولت میزان ۱۳۵ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۹۰ دُز واکسن ثبت سفارش شد که  از افزایش بیش از ۵ برابری ثبت سفارش واکسن‌ها حکایت دارد.

همچنین تعداد کل واکسن وارد شده قبل از تشکیل دولت سیزدهم  در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بود و حال آن که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و در  دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزارو ۳۹۰ دُز واکسن رسید.

کرونا فروکش کرد/دز یادآور واکسن فراموش نشود

پیک هفتم کرونا کنترل شد

اکنون که کرونا با وجود کاهش آمار رعایت  شیوه‌نامه‌های بهداشتی  و رسیدن به رعایت این دستورالعمل‌ها به ۳۸ درصد  فروکش کرده است  مهمترین موضوعات تزریق دز سوم و چهارم واکسن کووید۱۹ است تا ضمن افزایش ایمنی جمعی بر کاهش فوتی و ابتلای ناشی از این ویروس هم تاثیرگذار باشد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران را جزو ۶ کشور برتر جهان در امر مقابله و مهار کرونا تخمین زد و درباره مهار پیک هفتم کرونا گفت: پیک هفتم به خوبی کنترل شده و در موج ابتلا و بستری روند نزولی قرار داریم و موج تلفات هم در حال فروکش کردن است.

مردم دز چهارم واکسن را تزریق کنند 

وی درباره عملکرد وزارت بهداشت در دولت سیزدهم افزود: سال گذشته در چنین روزی که دولت را تحویل گرفتیم در بالاترین اوج کرونا بودیم، روزانه ۵۰ هزار مراجعه، هشت هزار بیمار بدحال و مرگ ۷۰۰ نفر را شاهد بودیم، ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم که فداکاری بزرگی کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اولین و فوری‌ترین خواسته دولت سیزدهم مهار کرونا بود، در آن ایام مردم خانه نشین شده بودند، مدارس، دانشگاهها، بازار و کسب و کار تعطیل بود، شخص رئیس جمهور اولین گام را در تهیه واکسن کرونا و واکسیناسیون برداشت و وزارتخانه‌های خارجه، راه، هلال احمر و مردم وارد عمل شدند.

عین اللهی ادامه داد: در هفته اول شروع کار دولت، ۱۰ میلیون دز واکسن وارد و سپس سیل واکسن به کشور سرازیر شد، نیروهای مردمی، سپاه و هلال احمر پای کار آمدند تا واکسن‌ها به سرعت تزریق شود تا رکورد واکسیناسیون را به نسبت جمعیت داشته باشیم. هشت میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن در هفته تزریق داشتیم که برابر با جمعیت کشورهای مجاور بوده است.

وی ادامه داد: در ۸۰ روز اول شروع کار دولت، ۸۰ درصد واکسیناسیون را انجام دادیم. از ابتدای آذر ۱۴۰۰، ۱۳۲ هزار مرگ و میر داشتیم از آن به بعد تا به امروز ۱۱ هزار مرگ و میر داریم که ۱۳ برابر کمتر بوده که نشان دهنده موفقیت در امر واکسیناسیون است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ۶ مرکز تولید واکسن کرونا در کشور مشغول به کار هستند، ۵۰ میلیون ذخیره واکسن داریم که آماده صادرات است که مثلا اکنون مقداری از آن را به ونزوئلا صادر کردیم.

وی تاکید کرد: پیک هفتم به خوبی کنترل شده و در موج ابتلا و بستری روند نزولی قرار داریم و موج مرگ و میر هم در حال فروکش کردن است. وضعیت بهداشتی و درمانی ایران در مقایسه با سایر کشورها وضعیتی مطلوب‌تر است.

عین اللهی با توصیه به تزریق دز یادآور به هموطنان خاطرنشان کرد: وجود عوارض دز چهارم بیشتر شایعه سازی است، ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان در کمیته علمی مقابله با کرونا هستند و تمامی جوانب تزریق دز یادآور بررسی می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تزریق دز یادآور مهم است چون در فصل سرما تهویه کمتر است و مدارس و دانشگاه‌ها نیز بازگشایی می‌شود.

 

اکنون که همت دولت سیزدهم بر مهار ویروس کرونا پس از بیش از ۲.۵ سال در ایران است پس همکاری همه گروه‌های مردمی برای تزریق دز سوم و چهارم کرونا ضروری است.

اینکه حدود ۱۴ میلیون نفر در تزریق دز اول، حدود هفت میلیون دز دوم و بیش از ۲۳ میلیون نفر دز سوم کرونا را تزریق نکرده‌اند  خود هشدار بزرگی است در آستانه فصل پاییز و زمستان  زیرا آنفلوآنزا هم بر شدت این ویروس در ایام سرد تاثیرگذار است.  

روند کاهشی ویروس کرونا در کشور 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به بررسی داروهای پکسلووید و مولنوپیراویر پس از ارائه گزارشی از سوی گروه اقتصاد سلامت در جلسه کمیته علمی، گفت: باتوجه به مطالعات اخیر در مجلات معتبر و مطرح دنیا در مورد اثرات این داروها، بررسی‌های زیادی صورت گرفت و مقرر شد که مسیر قانونی آن، طی شود.

حمیدرضا جماعتی در این باره اظهار داشت: در جلسه این هفته کمیته علمی کشوری کرونا، آخرین گزارش‌ها از کرونا در جهان و ایران بررسی و مشخص شد که ابتلا، بستری و مرگ و میر بر اثر کرونا در اکثر کشورهای دنیا، رو به کاهش است.

وی ادامه داد: البته چندین کشور از جمله کره جنوبی، ژاپن و استرالیا افزایش بیماری را گزارش کرده بودند که دوباره روند بیماری، بستری و مرگ و میر رو به کاهش بوده است.

 

افزایش تزریق واکسن کرونا 

وی با بیان اینکه سویه غالب کرونا در اکثر کشورهای جهان،  BA.۵ است، افزود: سویه جدید BA.۲.۷۵ در هند شناسایی و روند ابتلا به آن، افزایش یافته اما میزان مرگ و میر در این سویه، افزایش نیافته بلکه سرایت زایی بالایی و شباهت زیادی به  BA.۵ دارد.

جماعتی اظهار داشت: BA.۵مرگ و میر بالایی ندارد و علل مختلفی از جمله گسترش واکسیناسیون، ایمنی ناشی از ابتلا در موج های قبلی کرونا در این روند، تاثیرگذار است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: خوشبختانه شاهد افزایش تزریق واکسن در نوبت یادآور در کشور هستیم اما لازم است که همه افراد واجد شرایط، نوبت یادآور را تزریق کنند چون فصول سرد را در پیش داریم و احتمال بروز یک یا دو موج بیماری در ماه های باقی مانده سال، وجود دارد؛ بنابراین توصیه ما، تزریق نوبت یادآور و افزایش ایمنی بدن در جامعه است.

اکنون که کرونا تا حدودی دوباره وضعیت بهتری پیدا کرده باید با تکمیل فرایند واکسیناسیون به ویژه تزریق دز سوم و چهارم نقش جدی خود را در مهار این ویروس به نمایش بگذاریم.

کد خبر: 74073

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0