19 اردیبهشت 1402 - 12:00 ق.ظ

معاون دانشگاه تهران:

دانشگاه نباید دغدغه مسائل جاری و روزمره خود را داشته باشد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه کشور یک برنامه مسئله‌محور است، تاکید کرد: دانشگاه زمانی می‌تواند در حل مسائل کشور مؤثر عمل کند که دغدغه مسائل جاری و روزمره خود را نداشته باشد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از دانشگاه تهران، احمد نوحه‌گر روز دوشنبه در چهل‌ویکمین نشست معاونین اداری و مالی دانشگاه‌های بزرگ کشور گفت: برنامه هفتم توسعه کشور که در دولت در حال نهایی شدن است و به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود یک برنامه مسئله‌محور است، بنابراین دانشگاه به عنوان نهاد حل مسئله باید برای حل مسائل کشور ورود جدی‌تری داشته باشد و از طرفی مشکلاتی که آموزش عالی با آنها مواجه است نیز جزو مسائل کشور محسوب شود.

وی افزود: امیدواریم در سال ۱۴۰۲ و همزمان با ارائه و بررسی برنامه هفتم توسعه، دانشگاه‌ها با کمک سازمان‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه، بتوانند در زمینه حل مشکلات پیشگام بوده و چابک عمل کنند. بر این اساس انتظار داریم آموزش عالی و فناوری کشور به عنوان موضوع مهم و اساسی در نظر گرفته شده و رفع چالش‌ها و مشکلات این حوزه به دید سرمایه‌گذاری، و نه هزینه در نظر گرفته شود.

نوحه‌گر در این نشست که با حضور مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برگزار شد، گفت: بخش زیادی از مشکلاتی که گریبان‌گیر دانشگاه‌ها شده در حوزه مسائل رفاهی و تغذیه دانشجویی است. البته در حد توان کمک‌های شایسته تقدیری از سوی صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد اما در رویکرد صندوق رفاه، کمک به دانشگاه‌های کمتر برخوردار در اولویت قرار دارد؛ این درحالیست که دانشگاهی کم‌برخوردارتر از دانشگاه‌های برتر کشور سراغ ندارم.

دانشگاه نباید دغدغه مسائل جاری و روزمره خود را داشته باشد

وی یادآور شد: شاهد این ادعا فرسودگی زیرساخت‌های رفاهی مانند خوابگاه‌هایی است که به طور متوسط عمر ساختمان‌های آن در دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه تهران حداقل ۵۰ سال است. لذا اگر قرار است سرمایه‌گذاری صورت گیرد بایستی توجه جدی به آن داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران افزود: منابع عظیمی از بودجه دانشگاه‌های برتر کشور از جمله دانشگاه تهران صرف تغذیه دانشجویان می‌شود. در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۰ میلیارد تومان صرف تغذیه دانشجویان دانشگاه تهران شد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: دانشگاه زمانی می‌تواند در حل مسائل کشور در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاست خارجی و غیره موثر عمل کند که در حوزه مسائل صنفی دغدغه نداشته باشد و سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های نظارتی، با مساعدت و رویکرد تسهیل‌گرایانه به دانشگاه نگاه کنند.

نوحه‌گر با یادآوری اینکه ۱۴ دانشگاه بزرگ کشور حدود ۷۰ درصد بار آموزش عالی کشور به ویژه تحصیلات تکمیلی را به عهده دارند، گفت: نشست‌هایی که با حضور معاونان اداری و مالی دانشگاه‌های بزرگ برگزار می‌شود، نه فقط برای حل مشکلات این دانشگاه‌ها، بلکه نوعی هم‌اندیشی است که نتایج آن می‌تواند به سایر دانشگاه‌های کشور هم تسری پیدا کند و مسائل و مشکلات آنها را برطرف کند.

۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ وام دانشجویی دادیم
مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان وام دانشجویی به دانشجویان اعطا کردیم. در زمینه مشکلات خوابگاه‌ها نیز دانشگاه‌ها در دوران کرونا به دلیل عدم استفاده از خوابگاه‌ها، این حوزه را از اولویت خارج کردند و زمان حضوری شدن دانشگاه، روسای دانشگاه‌ها به مسائل و مشکلاتی که الان گریبانگیر آن هستند، مبتلا شده‌اند.

دانشگاه نباید دغدغه مسائل جاری و روزمره خود را داشته باشد

امیرعلی سیف‌الدین رئیس امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز گزارشی از سیاست‌های برنامه‌ریزی شده برای ارائه در لایحه ۱۴۰۱ از بحث کلان بودجه تا تبصره‌های امور آموزش عالی و تحقیقات، فناوری ارائه کرد.

تعداد دانشجویان آموزش عالی به تفکیک نوع تحصیل و زیرنظام‌های آموزش عالی؛ عملکرد اعتبارات هزینه‌ای در سال ۱۴۰۱؛ شرایط هزینه‌ای ناظر بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۱؛ عملکرد اعتبارات هزینه‌ای در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های دانشگاه‌های برتر در قالب نسل اول، دوم، سوم و چهارم از موارد طرح‌شده توسط وی بود.

جهت‌گیری و سیاست‌های بودجه در سال ۱۴۰۲ با محورهای گزارش عملکرد بودجه سال ۱۴۰۱؛ سیاست‌های ناظر بر تدوین بودجه ۱۴۰۲؛ بودجه سال ۱۴۰۲: منابع و ظرفیت‌ها؛ تغذیه و امور رفاهی دانشجویان؛ برنامه هفتم توسعه در بخش آموزش عالی و گزینه‌های محتمل در اجرای بودجه دانشگاه‌های برتر دستور جلسه چهل‌ویکمین نشست معاونین اداری و مالی دانشگاه‌های بزرگ کشور بود که با حضور امیرعلی سیف‌الدین، رئیس امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه کشور و مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان و معاونان اداری مالی دانشگاه‌های برتر کشور در دانشگاه تهران برگزار شد.

کد خبر: 76325

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0