12 بهمن 1400 - 1:31 ب.ظ

خانه طباطبایی ها، نمایش هنر و معماری در کاشان

نمی‌شود اسم کاشان را شنیده باشید اما نامی از خانه طباطبایی‌ ها به گوشتان نخورده باشد. نمی‌شود زیبایی خانه‌های اصیل ایرانی را بشناسید اما هنوز در سرسرای چشم‌نواز خانه طباطبایی‌ ها گام برنداشته باشید. خانه‌ای که از آن به عنوان بهشت خانه‌های ایران نام برده می‌شود و آن‌قدر ذوق و ظرافت هنری دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. بنایی که هنر و معماری در آن ترکیب شگفت‌انگیزی ایجاد کرده و به عنوان نگینی ارزشمند در میان آثار تاریخی ایران‌زمین می‌درخشد.

به گزارش یاقوت نیوز،

معمار این بنا، شخصی به نام علی مریمی کاشانی بوده است.

این شخص، از معمارهای به نام شهر کاشان است که در قرن سیزدهم زندگی می کرده و به غیر از این خانه، بناهای معروف زیاد دیگری را همچون خانه بروجردی ها و خانه امین الدوله را عهده دار بوده است.

البته سنگ بنای این عمارت را سید جعفر طباطبایی گذاشته است و به همین دلیل، خانه به نام او ثبت شده است.

جالب است بدانید سبک معماری خاص این خانه و استفاده از طاق ها، ستون ها، تزیینات زیبا و دلنشین در کنار گچبری های چشم نواز باعث شهرت این خانه تاریخی به عنوان یکی از بهترین مکان های کاشان شده است که ارزش دیدن را دارد.

در ابتدای هشتی خانه طباطبایی ها، ۲۰ پله وجود داد که باید از آنها پایین بروید تا به حیاط خانه برسید، بعد از گذر از این ۲۰ پله وارد حیاط بزرگ و دل نشین خانه که با استخر بزرگ و زیبایی تزیین شده است، می رسید.

در دو طرف این حوض بزرگ هم شش باغچه ی هشت ضلعی به چشم می خورد که باعث زیباتر شدن حیاط شده است.

  • سبک معماری خانه طباطبایی

سبک معماری این خانه را می توان درونگرا دانست.

قرار گرفتن باغچه ی خانه در گودی باعث استحکام بیشتر این بنا و مقاومت بیشتر آن در برابر زلزله شده است و همین موضوع یعنی قرار گرفتن بنا در داخل خاک باعث می شود که هم آبرسانی راحت تر انجام شود و هم خانه بصورت عایق عمل کند؛ یعنی نه زود سرد می شود و نه گرم که این یکی از ویژگی های منحصر بفرد این خانه تاریخی است.

علاوه بر این، نکته ی جالبی که در معماری این خانه وجود دارد، حجاب دار بودن آن است به این معنا که به خاطر اعتقادات دینی و اسلامی خانه طوری ساخته شده است که فضای داخلی خانه از بیرون، قابل دیدن نیست.

همچنین رنگ‌های به‌کار گرفته شده در تزئینات خانه طباطبایی‌ها متأثر از ویژگی‌های اقلیم گرم و خشک کاشان است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خانه به شمار می‌رود که توسط معمار آن و با در نظر گرفتن جنبه‌های مادی و معنوی نیازهای انسانی، در طراحی و ساخت این خانه تاریخی لحاظ شده است.

آب مورد نیاز ساکنین خانه طباطبایی‌ها کاشان را نیز دو رشته قنات با نام‌های دولت‌آبادی و نصرآبادی بر عهده داشتند.

این بنا در سال های 1373 تا 1376 با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی کاشان و با پشتیبانی مسوولان وقت وزارت معادن و فلزات مورد مرمت قرار گرفت و طبق نقشه اصلی بازسازی شد.

خانه تاریخی طباطبایی ها با شماره ثبت 1504 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تحت نظر سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می شود.

کد خبر: 48233

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0