18 تیر 1401 - 5:00 ب.ظ

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:

حمایت‌های دولت از دانشگاه‌ها قابل تقدیر اما منابع محدود است

رییس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با بیان اینکه حمایت های دولت در مقایسه با دوره های قبل، قابل توجه و تقدیر است، گفت: با وجود کمبود منابع مالی مجموعه دولت و وزارت علوم برای رفع مشکلات دانشگاه ها عزم جدی دارند اما بودجه ها محدود و برطرف کردن مسایل زمان بر است.

حسن کریمی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره حمایت‌های دولت سیزدهم در مقایسه با دولت قبل از دانشگاه ها اظهار داشت: انصافا در این دولت حمایت ها بهتر است. دکتر زلفی گل به عنوان وزیر علوم انرژی و زمان زیادی برای حمایت از دانشگاه ها صرف می کند. بنده به عنوان یک رییس دانشگاه تشکر می کنم چرا که می بینم تمام تلاش خود را دارند انجام می دهند اما محدودیت های مالی در سطح کشور همه جا وجود دارد و دانشگاه ها و وزارت علوم هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وی به موضوع تجمیع ساختمان های دانشگاه خواجه نصیر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات دانشگاه خواجه نصیر پراکندگی فضای فیزیکی این دانشگاه است؛ هنوز نتوانستیم جایی را بگیریم که همه ساختمان های دانشگاه در آنجا مستقر شوند؛ بنابراین با توجه به امکانات و قابلیت هایی که در شرق تهران و مجموعه پل سیدخندان داریم در تلاش هستیم که از این ظرفیت ها استفاده کنیم تا بتوانیم کمی از مشکلات دانشگاه را برطرف کنیم و امیدواریم با حمایت های هیات امنا این پروژه امسال به عنوان یک فاز میانی آغاز و محقق شود.

کریمی ادامه داد: باید ببینیم دولت چه تصمیمی در این زمینه می گیرد؛ البته در سفر استانی رییس جمهور به استان تهران، آیت الله رییسی دستور داده و گفتند که استانداری موظف است زمینی در شهر تهران در اختیار دانشگاه خواجه نصیر قرار دهد و دانشگاه هم از اموالش استفاده کند تا این تجمیع صورت بگیرد البته این فرایندها طولانی است با این حال آن را پیگیری می کنیم.

رییس دانشگاه خواجه نصیر در مورد سایر چالش‌ها و مشکلات عمده دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی توضیح داد: به دنبال ازسرگیری آموزش های حضوری، به روایت آمار از دانشگاه هایی بودیم که با وجود همه مشکلاتی که داشتیم بازگشایی و ازسرگیری آموزش حضوری را صد در صد انجام دادیم و خوشبختانه امتحانات همه پایه‌ها حضوری برگزار شد.

وی گفت: بعد از ۲ سال دور شدن دانشجویان و استادان از فضای دانشگاه، بازگشایی دوباره دانشگاه‌ ما را با مشکلاتی مواجه کرد؛ از جمله اینکه به دلیل کمبود خوابگاه مجبور شدیم خوابگاه‌های کمکی اجاره کنیم. همچنین تامین غذا و امکانات رفاهی با توجه به افزایش هزینه ها از دیگر مشکلات پیش رو بود.

کریمی با بیان این که افزایش هزینه‌ها برای همه دانشگاه ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: با وجود تمام مشکلات توانستیم نیم سال تحصیلی سال ۱۴۰۰ را با حمایت و نظر وزارت علوم، به صورت حضوری برگزار کنیم و امیدواریم که بتوانیم خوابگاه‌ها و دانشگاه را تجهیز کنیم و مسایل مالی را حل کرده تا برای مهرماه آمادگی کامل بازگشایی را داشته باشیم.

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر این که مسایل مالی و افزایش هزینه ها بر روی عملکرد دانشگاه‌ها تاثیر می گذارد، گفت: بودجه دانشگاه‌ها، بودجه عمومی و دولتی است و منابع محدود است؛ بر همین اساس برای جبران کسری بودجه باید تا می توانیم هزینه ها را کاهش دهیم و افزایش راندمان و چابک سازی و اصلاح فرآیندها و حداقل کردن ریخت و پاش‌ها را داشته باشیم. همچنین این که باید از ظرفیت خیرین و بخش خصوصی استفاده کنیم که امیدواریم این کارها کمک کند سال ۱۴۰۱ را به سلامتی سپری کنیم.

 

حمایت‌های دولت از دانشگاه‌ها قابل تقدیر اما منابع محدود است

 

رییس دانشگاه خواجه نصیر افزود: ما با قشر دانشجو و هزینه‌های روز و بحث رفاهی همواره درگیر هستیم و درآمدهای مشخص، ثابت و معین نداریم و تکیه ما به شدت بر درآمدهای دولتی و بودجه های عمومی است به همین دلیل به محض اینکه آنها دستخوش تغییرات می شوند، به شدت آسیب می بینیم.

کریمی درباره این که چند درصد بودجه صرف کارهای جاری، هزینه و دستمزد و چند درصد صرف کارهای دیگر دانشگاه می شود نیز گفت: اگر بودجه دانشگاه تا پایان سال صد در صد محقق شود، ۹۰ درصد آن صرف حقوق و دستمزد می شود. تقریبا اگر قیمت های مواد غذایی و قراردادهای پیمانکاران برای تهیه ناهار و خوابگاه ها اضافه نشود، نزدیک به ۲۵ درصد بودجه را باید برای امکانات رفاهی دانشجویی هزینه کنیم یعنی تا همین جا هم ۱۵ درصد کم داریم. به اضافه این که سه درصد هم باید صرف فعالیت های فرهنگی شود که وزیر علوم بر آن تاکید دارند.

وی افزود: همچنین مدتی هم است که پرداخت های جدید دانشگاه توسط سازمان برنامه و بودجه انجام می شود که سه درصد هم به خاطر مناطق محروم کم می کنند.

رییس دانشگاه خواجه نصیر در ادامه فرسودگی ساختمان ها، رستوران‌ها و خوابگاه ها و ساختمان های دانشگاه ها را از دیگر مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: اکثر ساختمان دانشگاه ها در تهران فرسوده شده است و رسیدگی دائمی می خواهند؛ از تاسیسات گرفته تا ساخت و ساز و مقاوم سازی. تمام این مسایل بشدت هزینه بر است که نیازمند بودجه بیشتر هستیم.

اقتصاد دانش بنیان، راهکاری برای حل مشکلات کشور

کریمی درباره برنامه دانشگاه برای توسعه دانش بنیان‌ها هم گفت: اقتصاد دانش بنیان راهکاری برای حل مشکلات اقتصاد کشور است؛بنابراین هر تلاشی بتوانیم در این زمینه انجام می دهیم.

وی افزود: در حال حاضر سه مرکز رشد در سه منطقه تهران داریم که شرکت های دانش بنیان در آن مستقر هستند و از آنها حمایت می کنیم. بعضی از شرکت ها هم درخواست می دهند که بررسی و در صورت تایید به مجموعه اضافه شوند. هسته های فناور دانشجویی را که دانشجویان خودمان هستند علاوه بر مرکز رشد در دانشکده ها مشخصا حمایت می کنیم و به آنها جا و امکانات می دهیم و اساتید هم کمک می کنند.

رییس دانشگاه خواجه نصیر گفت: وزارت علوم توافقاتی کرده است که پردیس فناوری و بعد پارک علم و فناوری را در اختیار دانشگاه قرار دهد که امیدواریم در قدم های بعدی محقق شود. در اجرای این تصمیم، کمک های لازم را ارایه می دهیم و حمایتشان می کنیم و اگر کسی طرح مناسبی داشته باشد که لازم است به جاهایی معرفی کنیم این کار را انجام می دهیم و جزو وظایف خودمان می دانیم.

کد خبر: 71885

منبع: ایرنا

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0