31 مرداد 1401 - 2:00 ب.ظ

حدنگاری ۳ میلیون هکتار از اراضی زراعی در انتظار تعیین تکلیف جهاد کشاورزی

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: نزدیک به سه میلیون هکتار از اراضی زراعی در کمیسیون‌های رفع تداخل مطرح است که باید در وزارت جهاد کشاورزی تعیین تکلیف شود.

از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حسن بابایی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به طرح موانع قانونی در اتمام حدنگاری اراضی زراعی اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم که مانع اجرای سریع حدنگاری اراضی کشاورزی در این چند سال اخیر شده، تفاسیر متعدد در زمینه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی است که لازم است در قوانین و آیین نامه‌ها بازنگری شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت حدنگاری اراضی کشور اظهار داشت: از مساحت ۱۶۴ میلیون هکتار اراضی کشور، ۱۳۷ میلیون هکتار آن اراضی ملی است که تا کنون برای ۱۳۲ میلیون هکتار این اراضی سند حدنگاری صادر شده است، یعنی برای بیش از ۹۶ درصد عرصه های ملی، اسناد حدنگار صادر شده است.

بابایی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه‌های جهادی در همه استان‌ها باعث پیشرفت چشمگیر حدنگاری منابع ملی بوده است گفت: مستند سازی اراضی زراعی نباید باعث تضییع حقوق مردم شود و کمیته‌های فنی رفع تداخلات باید دقت نظر داشته باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: حدود سه میلیون هکتار از اراضی زراعی در کمیسیون های رفع تداخل مطرح است که باید در جهاد کشاورزی تعیین تکلیف شوند.

معاون رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی موانعی هست که باید با کار کارشناسی این چالش‌ها رفع شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مستندسازی متر به متر اراضی کشور گفت: برای توسعه روستاها و ساماندهی کشاورزی باید قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی بازنگری شود که در این زمینه شرحی به کمیسیون قضایی مجلس تقدیم کردیم که امیدواریم با اصلاح این قانون و ابلاغ طرح امنیت غذایی به دستگاه‌های ذیربط تسریع در صدور اسناد حدنگاری اراضی زراعی محقق شود.

کد خبر: 73613

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0