16 خرداد 1402 - 10:00 ق.ظ

جنگ جهانی سوم تقابل فرد با جامعه

جنگ جهانی سوم، ششمین فیلم بلند سینمایی هومن سیدی با بازی درخشان محسن تنابنده در نقش شکیب و هیتلر و مهسا حجازی، ندا جبرائیلی و ... می باشد که در جشنواره‌ی ونیز سال ۲۰۲۲ جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد را در بخش افق‌های نو کسب کرد

داستان فیلم ، درمورد شکیب است کارگری که همسر و فرزندش را در زلزله از دست داده  و برای  کار به یک  گروه فیلمبرداری ملحق می شود به دلیل بیمار شدن بازیگر نقش هیتلر ، کارگردان ، شکیب را برای تست گریم و سپس بازی در نقش هیتلر انتخاب می کند  با ورو به این نقش مشکلات عجیبی سر راهش سبز می شود  تا جاییکه شخصیت شکیب به نابودی کشیده می شود و این تازه آغاز داستان  است .

سینمای سیدی  برای خود سبکی  را ایجاد کرده که قبل از این در فیلم  جوکر ۲۰۱۹ و شاهکاری مثل راننده تاکسی  نمونه اش را دیده ایم  این سبک با مفهوم تعلیق سر و کار دارد . بنیانگذار  تعلیق در سینما را می توان  آلفرد هیچکاک دانست تعلیق یا سوسپانس بی خبری بازیگر از اتفاقات وحشتناکی است که قرار است  در طی فیلم رخ دهد.

جنگ جهانی سوم فیلمی است از جنس تعلیق و انتظار ، هومن سیدی توانسته تعلیقی ایجاد کند که درجای درست قرار دارد و مخاطب را تا پایان فیلم  همراه  هنگامی که اتوبوس دچار مشکل می‌شود تعلیق آغاز می‌شود انفجار خانه هیتلر و دیده شدن دود از آن هم  تعلیق دیگری در فیلم است .

فیلمنامه  جنگ جهانی سوم  بر پایه شخصیت پردازیست  یک شخصیت سفید به یکباره  تحت تاثیر شرایط به سیاهی سوق پیدا می کند  و شاید وجود هیتلر در این فیلمنامه  فقط برای درک بهتر  شخصیتی می باشد که در ابتدای فیلم درمانده و شکست خورده و درگیر عقده حقارت  است  پیام  و مفهوم فیلم  به مخاطب می فهماند  لباس‌ها، موقعیت‌ها و شخصیت‌های اطراف چطور می‌تواند روی یک شخصیت تاثیر بگذارد و متحول شود.سکانسهای نهایی فیلم و برخوردهای شکیب  به زیبایی این مفهوم را بیان کرده است .

نقاط ضعف فیلم  را می توان ارتباط نامفهوم لادن و شکیب دانست که تا پایان فیلم هم مشخص نمی شود و یا  سکانسی که شکیب از گاوصندوق سم برمی‌دارد اینکه او به‌راحتی از جیب کت طرف مقابل کلید را برمی‌دارد و با خیال راحت  گاوصندوق را باز می‌کند خیلی غیر حرفه  نمود
می کند  در کل، مدت زمان روایت داستان می توانست  در قالب سریال باشد تا یک فیلم ، یا فیلمی با حداکثر جزییات ،  در این فیلم گاهی ریتم و تمپو ناهماهنگ می شود و سکانسها نیاز به پرداخت بیشتری دارند .

پایان بندی آخر  برای مخاطبین غیر حرفه ای فیلم ، کمی گیج کننده است و فقط  یک تحلیلگر می تواند منظور سیدی را از جایگاه نشستن شکیب برای خوردن غذا و عادی برخورد کردن وی با از دست رفتن یکی از اعضای  گروه فیلمبرداری بفهمد.در کل فیلمی است که می توانست بهتر از این باشد .

کد خبر: 76983

نویسنده: شبدیس بختیاری

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0