17 آبان 1400 - 9:22 ق.ظ

تولید 12 محصول جدید با ارزش افزوده بالاتر، استراتژی ذوب آهن برای جبران کاهش تولید

منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان درخصوص وضعیت تولید 6 ماهه ابتدای سال گفت: با راه‌اندازی کوره بلند شماره یک ذوب آهن در سال گذشته انتظار رشد خوبی در تولید داشتیم چرا که کوره بلند شماره یک سالیانه ۸۰۰ هزارتن به ظرفیت تولید ذوب آهن اضافه کرد.

به گزارش یاقوت نیوز به نقل از دنیای معدن، وی افزود: اگرچه ما شاهد رشد ده درصدی تولید چدن و رشد یک درصدی فولاد بودیم اما اگر مشکلات ناشی از فشارهای کمبود آب و قطعی برق رقم نمی‌خورد و صنعت فولاد را به شدت تحت تاثیر قرار نمی‌داد دست کم انتظار، 30 درصد رشد را داشتیم. ذوب آهن اصفهان دارای نیروگاه برق اختصاصی است اما به خاطر اینکه نیروگاه نیاز به آب دارد و به دلیل محدودیتهای مصرف آب در استان اصفهان، قطعی برق برای ما نیز تاثیرگذار بود.

یزدی زاده ادامه داد: اگرچه از نظر کمی نتوانستیم عدد مورد نظر را پوشش بدهیم با این حال در حوزه سودآوری تمرکز اصلی‌مان را روی محصولات با ارزش افزوده بالاتر گذاشتیم و دست کم 12 محصول جدید را به سبد محصولات اضافه کردیم از جمله انواع ریل، آرک معدنی، ناودانی، تیرآهن‌های سبک و میلگردهای آلیاژی را روانه بازار کردیم و نیاز کشور به این محصولات تامین شد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: مهمترین آن‌ها محصول آرک تیپ 36  است که برای معادن و استخراج در عمق به کار می‌رود و تاکنون کاملا از خارج کشور وارد می‌شد و دیگری محصول ریل مترو  ۵۴ UIC بوده که برای قطارهای شهری تولید و نیاز کشور به واردات را رفع کردیم.

به گفته یزدی‌زاده، بدین ترتیب این محصولات صنعتی بیشتر از سود پیش‌بینی شده 6 ماه ذوب آهن اصفهان را، محقق کرد و امیدواریم در 6 ماهه دوم شرایط تولید و سود ذوب آهن بهتر بشود.

وی با بیان اینکه زمزمه‌های مشکل گاز برای فصل سرما به گوش می‌رسد، به دنیای معدن گفت: روش تولید ذوب آهن، کوره بلندی است و در زمستان با محدودیت گاز در بخش‌های تولید چدن و فولاد با مشکل چندانی مواجه نمی‌شویم اما ممکن است در بخش نورد کمبود گاز مشکل‌ساز شود.

وی ضمن امیدواری برای گذراندن زمستانی بی‌دردسر از سوی فولادی‌ها، در مورد پیگیری مصوبه دولت مبنی بر اختصاص معدن به ذوب آهن اصفهان بیان کرد: با توجه به اینکه ذوب آهن کمترین بهره را از یارانه انرژی دریافت می‌کند و از سوی دیگر برای تامین سنگ آهن کارخانه، خود دولت بررسی کرد و به این جمع‌بندی رسید که حق ذوب آهن است سهمیه‌ای از معادن سنگ آهن داشته باشد، با این حال متاسفانه این مصوبه رد کش و قوس تغییرات دولت رقم نخورد اما ذوب آهن مصرانه پیگیری این مصوبه هست و جلساتی در این خصوص تاکنون برگزار شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

 

103

کد خبر: 30795

منبع: دنیای معدن

برچسب ها: , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0