13 اردیبهشت 1402 - 1:00 ب.ظ

تولید تجهیزات مخابراتی با دانش فنی بومی

یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از دانش بومی و فناوری روزآمد زمینه را برای تولید داخلی و بومی تجهیزات زیرساختی پیشرفته مورد نیاز کشور در حوزه مخابرات و ارتباطات فراهم کرد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ غلامعلی حسنی صدر مدیرعامل صنایع ارتباطی آوا با تشریح فعالیت این شرکت دانش بنیان گفت: شرکت با دو نفر در سال ۷۹ تشکیل شد، تخصص تیم در زمینه مهندسی شبکه بود، به مرور به سیستم‌های مخابراتی تحت شبکه گرایش پیدا کرد. در آن زمان تجهیزات مخابراتی بصورت فناوری دیجیتال بنا شده و فقط مطالعات محدودی در حد چند مقاله در خصوص سوئیچ های IMS وجود داشت. از سال ۸۲ نخستین نمونه پرظرفیت IP PBX طراحی شده توسط شرکت در یکی از دانشگاه های کشور به بهره برداری رسید.

وی به بهره‌مندی از نیروی انسانی دانش آموخته و متخصص برای تحقیق و توسعه محصولات دانش‌بنیان در حوزه مخابرات و ارتباطات اشاره و خاطرنشان کرد: با کمک نیروی انسانی متخصص، تمرکز کار شرکت روی همین زمینه کاری بوده است.

این فناور یادآور شد: در سال های اخیر، محصولات این شرکت تمامی تاییدیه های مرتبط را اخذ کرده است. محصول این شرکت توسط شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی ودولتی انتخاب شده و با پیشرفته‌ترین فناوری‌های این حوزه رقابت می‌کند. این فناوری رو به گسترش است و این شرکت امید دارد که بتواند به سهم خود نقشی را در ارتقای توان صنعتی کشور و رفع نیازهای داخلی ایفا کرده و در آینده نه چندان دور به صادرات محصول و فناوری اقدام کند.

حسنی از طراحی، ساخت و توسعه مراکز تلفن، شبکه داده ها و سیستم های مخابراتی نسل جدید گفت و ادامه داد: در حال حاضر بیش از پنج میلیون سوئیچ مخابراتی تولید شده این شرکت در شرکت مخابرات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، FCP ها، بیشتر وزارتخانه ها و سازمان های بزرگ نصب، و راه اندازی و حسن انجام کار دریافت شده است.

توانمندی در تامین نیاز صنایع مخابراتی کشور

وی درمورد تولید و بومی سازی مراکز مخابراتی نسل جدید اظهار داشت: با گسترش فناوری اطلاعات و درهم آمیخته شدن فناوری‌های رایانه ای و مخابراتی و لزوم یکپارچه سازی ارتباطات در سازمان ها، این شرکت، در مسیر طراحی و پدید آوردن مراکز تلفن نسل جدید گام گذاشته است. این مرکز تلفن بر اساس جدیدترین فناوری مخابراتی جهان تولید شده و اولین و تنها مرکز از نوع خود به شمار می‌رودکه به طور کامل در ایران طراحی و ساخته شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: محصول این شرکت تنها محصول موجود در داخل کشور است که تمامی تاییدیه های امنیتی را دریافت کرده است.

حسنی از ویژگی‌ها این محصول را پایش و به روزرسانی مستمر امنیت محصولات، سفارشی سازی، یکپارچه سازی و بهای تمام شده کم‌تر تا یک سوم تجهیزات مشابه خارجی بیان کرد.

وی با بیان اینکه شرکت صنایع ارتباطی آوا مجری طرح کلان ملی IMS زیر نظر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است، گفت: در سال های اخیر محصولات تولیدی این شرکت برای اولین بار با موفقیت جایگزین برندهای اروپایی و چینی در شبکه مخابرات کشور شده‌اند.

مدیرعامل صنایع ارتباطی آوا ادامه داد: این محصولات، با ظرفیت میلیون‌ها پورت در مرحله بهره برداری هستند. این طرح‌ها ضمن خودکفایی فنی کشور در این حوزه راهبردی، منجر به میلیون‌ها دلار صرفه جویی ارزی شده است. با توجه به این‌که محصولات NGN/ IMS مبتنی بر پردازش ابری، آخرین فناوری موجود در طراحی تجهیزات مرتبط بوده و در جهان تعداد انگشت شماری از شرکت ها این نوع محصولات را تولید می کنند ظرفیت بالایی برای صادرات این محصول وجود دارد. با حمایت صندوق نوآوریو شکوفایی، اقدامات اولیه برای صادرات این محصول صورت پذیرفته است.

اشتغال زایی و صرفه‌جویی ارزی

این فعال فناور، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند عنوان کرد: در صورت حمایت دولت، سالانه بیش از ۳۰ میلیون یورو و صرفه جویی ارزی در کشور فقط در حوزه فعالیت این شرکت صورت خواهد گرفت. با رشد شرکت و توسعه محصولات جدید امکان اشتغال زایی مستقیم حدود ۱۰۰۰ نفر و ۱۰ هزار نفر غیر مستقیم در ۲ سال آتی خواهد بود.

 

حسنی حمایت‌های دولت از کسب و کارهای دانش‌بنیان را ضروری دانست و یادآور شد: از مهم‌ترین حمایت‌های لازم و قابل انجام توسط دولت می‌توان به اصلاح قراردادهای یک طرفه که تولیدکنندگان را دچار مشکل ساخته، پایش سامانه مناقصات و جلوگیری از خرید خارجی محصولاتی که تولید داخلی دارندو جلوگیری از اخذ بیمه مضاعف برای شرکت‌هایی که تعهد حسابرسی داده‌اند و حسابرسی می‌شوند، اشاره کرد.

کد خبر: 76236

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0