1 شهریور 1401 - 6:00 ب.ظ

ستاری بیان کرد:

توسعه دانش بنیان‌های حوزه کشاورزی و شیلات اولویت امسال معاونت علمی ریاست جمهوری

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با بیان اینکه فقط چهار درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی و شیلات فعال هستند، گفت: اولویت جدی معاونت علمی در سال جاری توسعه تعداد و فعالیت شرکت های دانش بنیان این حوزه است.

سورنا ستاری روز سه شنبه به همراه رییس سازمان شیلات از نمایشگاه شیلات در خانه نوآوری و فناوری ایران بازدید کرد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: حوزه کشاورزی و شیلات یکی از عرصه‌هایی است که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در آن پایین است، به گونه‌ای که کمتر از چهار درصد از شرکت‌ها در این صنعت مشغول فعالیت هستند.

ستاری تاکید کرد: یکی از اولویت‌های جدی سال جاری معاونت علمی و فناوری توسعه تعداد و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی از جمله شیلات است. بر همین اساس کمیته پیگیری در این زمینه ایجاد شده  که ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه کشاورزی و شیلات را تسریع کند.

وی ادامه داد: برای توسعه دانش بنیان ها در حوزه کشاورزی و شیلات با توجه به اهمیت امنیت غذایی اقدام به جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در این صنعت کردیم. با این رویکرد جدید باید منتظر اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: حوزه دریا عرصه‌ای است که بسیار مغفول مانده است و در ایران جای کار بسیاری دارد؛ چرا که این حوزه بکر، ظرفیت بالایی در سرمایه‌گذاری و ورود فناوری دارد. در این راستا در معاونت علمی تلاش داریم این حوزه را با استفاده از فناوری توسعه دهیم.

در این نمایشگاه برخی از دستاوردهای دانش بنیان حوزه کشاورزی و شیلات از جمله سامانه ردیابی گله‌های تون ماهیان،دستگاه جداکننده و شمارنده تخم ماهی،دستگاه غذاپاش آبزیان،دستگاه برداشت میکروجلبک و کود ماهی،فرآوری و تولید پلیمرهای زیستی از جلبک‌های دریایی، نسل جدید مکمل‌های خوراکی ماهیان پرورشی، مکمل‌های پروبیوتیک ضدعفونی‌کننده‌های آب مزارع آبزی‌پروری،آب مغناطیسی در پرورش ماهی، نانو ماسک جلبک ارایه شده است.

همچنین در این نمایشگاه  ۴۱ نیاز فناورانه در رویداد ارایه نیازهای فناورانه حوزه شیلات ارایه شد.

برخی از نیازهای فناورانه بخش شیلات  عبارتند از : اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلای رنگین کمان ،تکثیر و تامین ماهی دریایی ،هوشمندسازی مزارع آبزی‌پروری،اصلاح نژاد میگو،بومی‌سازی تولید واکسن‌های پیشگیری از بیماری‌های باکتریایی ماهی ،ردیابی گله‌های تون ماهی با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای،استفاده از نانو در تولید ابزار و ادوات سیل ، بهره‌مندی از تصاویر ماهواره‌ای از rs در شناسایی آلودگی‌های زیس،طراحی و ساخت شناورهای اختصاصی مزارع قفس ،حذف استخوان از فرآورده‌های ماهیان گرمابی.

کد خبر: 73672

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0