23 تیر 1401 - 12:00 ق.ظ

تهران پایتخت دیپلماسی منطقه

سخنگوی جدید وزارت امور خارجه با بیان اینکه تهران به پایتخت دیپلماسی کشورهای منطقه تبدیل شده است، گفت: طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و منطقه به کشور خواهیم بود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران شرکت کرد.

کنعانی گفت: خوشبختم که به عنوان سیزدهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در اولین جلسه سخنگویی در خدمت خبرنگاران و نمایندگان پرتلاش خانواده بزرگ رسانه هستم. این جلسه در آستانه یکسالگی تشکیل دولت سیزدهم در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با ارتباط سازنده،تعامل و همکاری نزدیک میان دستگاه دیپلماسی و خانواده بزرگ و اثرگذار رسانه گروهی مطبوعات به مسئولیت خطیر خودمان در این حوزه حساس و مهم عمل کنیم و همکاری متقابل و سازنده‌ای را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مایل هستم در ابتدای این جلسه و در اولین جلسه نشست مشترک سخنگویی عزیزان در حوزه رسانه نکاتی را به عنوان مقدمه عرض کنم. به رغم پیچیدگی‌های منطقه‌ای و جهانی و چالش‌های فرا گیری که در حوزه اقتصاد و در حوزه بهداشت جهانی شاهد بودیم و هستیم اما خوشبختانه در طول تقریبی یکسال گذشته شاهد یکی از بانشاط ترین و پویاترین دوران در مناسبات و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم که همچنان این پویایی را در روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد خواهیم بود.

تهران به پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل شده است

کنعانی گفت: سفرهای متعدد سران، روسای جمهور، مقامات عالیرتبه و وزرای امور خارجه کشورهای مختلف به جمهوری اسلامی ایران، تهران را به یک پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل کرده است.

وی افزود: ما همزمان شاهد سفرهای متعدد رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان و سایر وزیران و مسئولان عالیرتبه به کشورهای مختلف به‌خصوص در حوزه همسایگان و در چارچوب سیاست همسایگی بودیم و هستیم که می‌تواند نمایی از تبلور ایران قوی و تجلی ایران قوی با بکارگیری دیپلماسی فعال و متوازن باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و منطقه به تهران خواهیم بود. رویکرد و حرکت دستگاه دیپلماسی مبتنی بر سیاست کلی نظام، فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های بالادستی نظام براساس مولفه‌های گفتمانی و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویا دولت سیزدهم شکل گرفته و بر همین مبنا ادامه پیدا خواهد کرد.

کنعانی افزود: اهتمام به قدرت‌های نوظهور و ورود به همکاری‌های راهبردی با آنها، تکمیل فرآیند همگرایی با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، توجه جدی به سیاست منطقه‌گرایی و آسیاگرایی توجه به توسعه روابط با سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظیر پیمان شانگهای، اکو، گروه بریکس و غیره وجه دیگری از این دیپلماسی فعال و پویا است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تاکید بر دیپلماسی اقتصادی با هدف بهبود معیشت مردم و مقابله با خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه مردم ایران از طریق تمرکز و روابط دوجانبه با کشورهای مستقل و توجه به چندجانبه‌گرایی اقتصادی و تقویت سیاست همسایگی از دیگر توجهات راهبردی دولت و دستگاه دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: مرکز سخنگویی و دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز در این دوره هم همگام و همسو با دیگر معاونت‌ها و دوایر سیاسی و واحدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در خدمت تحقق اهداف سیاست خارجی کشور خواهد بود.

کنعانی بیان کرد: ضروری و لازم می‌دانم در اولین جلسه سخنگویی خودم از تلاش‌های ارزنده دوست، برادر و همکارم آقای دکتر خطیب‌زاده قدردانی کنم و به ایشان خسته نباشید و خدا قوت بگویم. همچنین لازم می‌دانم به مناسبت‌های این چند روز هم اشاره کنم ما روز یکشنبه گذشته ۱۹ تیرماه عید سعید قربان را داشتیم این عید را به امت اسلامی و ملت ایران و همه مسلمانان جهان تبریک می‌گویم و امیدوارم خداوند این عید و این اعیاد را برای ما فرصتی برای همبستگی و تجلی وحدت و تجلی فداکاری و ایثار در راستای ارزش‌های اسلامی و انسانی قرار دهد.

وی تصریح کرد: به ویژه امیدوار هستم خداوند در این ایام از عزیزان و مسلمانان و مومنانی که توفیق تشرف به حریم امن الهی سرزمین وحی را داشتند خداوند آنها را قبول کند و دعاهای آنها را به شرف اجابت برساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: همچنین وشنبه هفته آینده عید سعید غدیر را خواهیم داشت عید امامت و ولایت و عید شکرانه تکمیل دین و من این مناسبت را پیشاپیش به محضر همه شما عزیزان، شیعیان جهان و ارادتمندان اهل بیت تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

آمریکا تابع رژیم صهیونیستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات بایدن در مورد ایران، گفت: دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب و ویرانگر خود را که در طول سالیان متمادی در منطقه و غرب آسیا شکل گرفته توجیه و تبیین کنند.ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتارهای مخرب آمریکاست. ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه نامشروع و غیرقانونی است و طی هفت دهه، تاریخی تمام عیار از جرم و اشغالگری و نقض قانون دارد. آمریکا حامی تمام عیار این رژیم است.

وی ادامه داد: حضور غیرقانونی آمریکا در هیچ کدام از کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان آورنده نظم و امنیت در این کشورها نبوده و خسارات مادی و بشری برای مردم منطقه و رنج و اندوه برای آنها به ارمغان آورده است. دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور یک بازنگری در سیاست خارجی منطقه ای آمریکا و سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی داشته باشند و آن را متوقف کنند. احترام به سیادت و حاکمیت و استقلال کشورها بهترین رفتاری است که دولت آمریکا می‌تواند اتخاذ کند تا ثبات و آرامش به منطقه بازگردد.

ایران خواستار آزادی بی قید و شرط اسدالله اسدی است 

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت اسدالله اسدی گفت: به طور حتم پیگیری آزادی هرچه سریعتر این دیپلمات ایران، از ابتدای دستگیری ایشان، در دستور کار وزارت خارجه قرار داشته و دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: آزادی بی قید و شرط ایشان، درخواست ایران است و گفت وگوها با دولت بلژیک برقرار است و امیدواریم با تلاش هایی که انجام دادیم به زودی شاهد آزادی این دیپلمات باشیم.

تمامی فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: طنز تلخی است، رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای نیست و تاریخ سیاه و روشنی از نقض قوانین بین‌المللی و تاریخچه‌ای از تجاوز به حقوق ملت‌ها و اشغالگری دارد و زرداخانه‌ هسته‌ای جمع کرده، درخصوص فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر می‌کند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و قانونی است و ایران عضو آژانس و معاهده عدم اشاعه است و تمامی فعالیت‌های ایران زیرنظر آژانس انجام می‌شود. رژیم صهیونیستی حق ندارد در ارتباط با فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر کند.

کنعانی تاکید کرد: زرادخانه این رژیم خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی است و این مسؤولیت مجامع بین‌الملی و سازمان ملل و آژانس است که به وضعیت هسته‌ای این رژیم رسیدگی کرده و  این رژیم را مجبور کنند تحت مقررات عدم اشاعه قرار بگیرد. قانون گریزی این رژیم نتیجه حمایت بی قید و شرط برخی کشورها از جمله آمریکاست.

نشست ایران و افغانستان در مورد مسئولیت‌های مرزی

کنعانی در مورد افغانستان گفت: یکی از موضوعاتی که در ماه های اخیر در مورد افغانستان گزارش می‌شود، برخی نابه سامانی ها در مرزها است.
تا جایی که بنده مطلع هستم چندبار نیز کمیته مشترک مرزی تشکیل شده است. امنیت مرزهای ایران و افغانستان برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بسیار مهم است.انتظار ایران از مقامات سرپرستی افغانستان این  است که مسئولیت‌های مرزی را قبول کنند. به طور کلی این اتفاق نظر وجود دارد.امروز هم نشستی بین طرفین وجود دارد.

به روند مذاکره برای رفع اختلافات پایبند هستیم/زمان و مکان جدید مذاکرات به‌زودی تعیین می‌شود

وی در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه در مورد مذاکرات وین گفت: ایران مسؤولیت‌ها و تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده و این دولت آمریکا بود که غیرقانونی و یکجانبه توافق را ترک کرد و از اجرای تعهداتش سرباز زد و این دولت‌های اروپایی برجام بودند که به رغم اینکه تعهد کردند، مسئوولیت‌های خروج آمریکا را بپذیرند و این خروج غیرقانونی را جبران کنند به جز کلام خالی هیچ اقدامی را در عمل به تعهداتشان انجام ندادند.

کنعانی افزود: کسی که در مقام مطالبه گر و سؤال کننده است ایران است و ایران این حق را برای طرف‌های دیگر قائل نیست که در مقام سؤال کننده و یا تهدید کننده قرار گیرند. ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و این مسیر را تا زمانی که طرف‌های متقابل به روند مذاکره و دیپلماسی چندجانبه پایبند باشند ایران در این مسیر قرار خواهد گرفت.امیدواریم با رویکرد سازنده و همراه با حسن‌نیت همه طرف‌های مذاکره از جمله آمریکا که مسئول اصلی شرایط فعلی حاکم بر روند مذاکرات است، امکان جمع‌بندی مذاکرات در آینده فراهم شود.

وی در مورد هشدارهای امنیتی وزارت خارجه فرانسه در سفر به ایران گفت:  متاسفانه این چندمین بار است که طرف فرانسوی بر مبنای یک رفتار غیرحرفه‌ای  چنین هشداری را در وب سایت خود منتشر می‌کند.مبنای این هشدار و رفتار، رویکرد سیاسی است و هیچ انطباقی با وضعیت امنیتی داخلی ایران ندارد. آمارها نشان می دهد در طول یک سال گذشته و با فروکش کردن روند کرونا روند عزیمت توریست از کشورهای مختلف به ایران از جمله فرانسه رو به افزایش بوده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: ایران  یکی از کشورهای با ثبات در منطقه غرب آسیا است و شاهد کمترین رخدادهای امنیتی برای گردشگران خارجی بودیم. مردم ایران کاملا مهمان نواز هستند و سیاست دولت آقای رئیسی بر این قرار گرفته که زمینه‌ها و بسترهای لازم را در داخل برای افزایش پذیرش گردشگران خارجی فراهم کند. ایران به همه گردشگران خارجی و از جمله فرانسه که علاقه‌مندند به ایران سفر و از اماکن ایران بازید کنند، خوشامد می‌گوید.

 انتظار داریم دولت سوئد نگاه سیاسی را از دریچه یک جریان معاند کنار بگذارد

کنعانی در مورد اقدامات وزارت خارجه در مورد حمید نوری گفت: سفارت ایران در سوئد و وزارت امور خارجه از ابتدای دستگیری این شهروند ایرانی، حمایت کنسولی و آزادی وی را با جدیت در دستورکار خود قرار داده اند.معتقدیم بازداشت این شهروند ایرانی مبنای درست قضایی ندارد و متاسفانه فضاسازی سیاسی یک جریان معاند و تروریستی زمینه دستگیری غیرقانونی این شهروند ایرانی را در سوئد فراهم کرده است.

وی افزود: معتقدیم باید به وضعیت سلامت و درمان ایشان توجه جدی شود. به دولت سوئد تأکید جدی کردیم و ارتباط وزارت خارجه با سوئد برقرار بوده و گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته امیرعبداللهیان با همتای سوئدی برقرار شد و تأکید ویژه‌ای وزیر خارجه در ارتباط با ضرورت رعایت حقوق قانونی این شهروند ایرانی و دسترسی به پزشک برای دریافت خدمات درمانی و دیدار و گفت‌وگو با خانواده خودش و اینها را به صورت جدی مورد تاکید قرار دادیم و انتظار داریم دولت سوئد نگاه سیاسی را از دریچه یک جریان معاند کنار بگذارد و هر چه سریع‌تر زمینه آزادی این شهروند ایرانی را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد پرونده شهدای منا گفت: این پرونده به طور جدی به مورد توجه قرار گرفته است و هیچ توافقی بر مبنای مصلحت اندیشی نمی‌تواند وضعیت حقوقی قربانیان مظلوم شهدای منا را تحت شعاع قرار بدهد.

کنعانی ادامه داد: سیاست آمریکا مبنی بر اجرای قطب بندی و دسته بندی در منطقه شکست خورده است و هر گونه خطری در منطقه، همه منطقه را به خطر می‌اندازد و دولت های منطقه هم به این موضوع با حکمت و مصلحت نگاه خواهند کرد.

وی در مورد سفر وزیر خارجه آذربایجان به تهران گفت:  شاهد سفر موفق و خوب وزیر خارجه آذربایجان به ایران بودیم، روابط ما با آذربایجان روابط خوبی است.همکاری‌های خوبی در حوزه انرژی ، تولید برق از طریق سدهای مشترک، در حوزه ترانزیت و مشارکت ایران در بازسازی مناطقی که دچار جنگ شدند، بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد.

آمریکا منطقه را تبدیل به انبار تسلیحاتی کرده است

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اظهارات مقامات آمریکایی در مورد فروش پهپاد ایرانی به روسیه گفت: روز گذشته در این خصوص موضع خودم را اعلام کردم و پاسخ دقیق بوده است.آمریکا به دنبال ایجاد بحران های جدید است و بهتر است که نگاهی به خودش و سیاست خود در منطقه داشته باشد چراکه منطقه را تبدیل به انبار تسلیحاتی کرده است و نمی‌خواهد این سیاست را کنار بگذارد.

وی در مورد اظهارات نخست وزیر اردن و همکاری با ایران گفت: رابطه خوبی بین ما و اردن وجود دارد و ارتباطات دیپلماتیک وجود دارد و چندباری هم گفت و گوی تلفنی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است و علاقه مند به توسعه روابط هستیم.

کنعانی در مورد سفر بایدن به منطقه گفت: سیاست آمریکا در منطقه کاملا روشن و شفاف است. تزریق و گنجاندن رژیم صهیونیستی در منطقه، سیاست آمریکا در غرب آسیا است. متاسفانه در بستر تحولات یکی دو ساله اخیر شاهد برقراری روابط برخی کشورهای منطقه با این رژیم بودیم. حضور این رژیم هیچ کمکی به امنیت منطقه نخواهد داشت.

ارتباط مستقیم دیپلماتیک بین ایران و مصر برقرار است/ نیازی به میانجی‌گری نیست

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد مذاکرات ایران و مصر گفت: ارتباط مستقیم دیپلماتیک بین ایران و مصر برقرار است و وجود گفت و گوها و ارتباط رسمی دیپلماتیک موجب شده است نیازی به میانجیگری نداشته باشیم. ایران و مصر همکاری های سازنده ای را در طول سالهای گذشته داشتند.

وی در مورد ایران و عربستان گفت – جمع بندی ما این است مذاکرات مثبت بوده است و تاخیری در برگزار دور جدید به این دلیل است که بتوانیم گام ملموسی در نشست بعدی داشته باشیم.

کنعانی در مورد گفتگوهای ایران و عربستان گفت: جمع بندی ما این است مذاکرات مثبت بوده است و تاخیر در برگزاری دور جدید مذاکرات به این دلیل است که بتوانیم گام ملموسی در نشست بعدی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر پوتین و اردوغان به تهران گفت: روابط بسیار خوبی میان ایران-ترکیه و ایران- روسیه وجود دارد. اراده مثبت میان سه کشور برای ارتقای سطح همکاری ها وجود دارد و شاهد اتفاق مثبتی در روزهای آینده خواهیم بود، اجازه بدهید سخنگوی دولت در این مورد اطلاع رسانی کند.

سیاست انداختن توپ به زمین ایران، بی اثر و بی فایده است

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آمریکایی ها اعلام کرده بودند که ایران باید تصمیم خود را بگیرد، گفت: سیاست انداختن توپ به زمین ایران، بی اثر و بی فایده است و این سیاست کمکی به دولت آمریکا و ایجاد توافق نخواهد کرد.

کنعانی در مورد مسائل میان دولت ترکیه و سوریه گفت: ایران از راهکار سیاسی بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کند و توصیه های لازم را به دو کشور انجام داده است.

وی در مورد سفر هیات های مختلف به روسیه گفت: روابط ایران و روسیه روابط گسترده، متنوع و رو به جلو است و دو طرف به این جمع بندی رسیدند که روابط خود را در زمینه های مختلف افزایش دهند و تلاش است تا روابط تجاری و اقتصادی دو کشور نیز ارتقا پیدا کند.از جمله همکاری‌های بانکی در دستور کار  دو کشور بوده است و امیدوار هستیم این روابط به منافع دو کشور کمک کند.

کد خبر: 72090

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0