12 مهر 1400 - 11:19 ق.ظ

بررسی مشکلات فعالان اقتصادی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان

اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در صد و ششمین نشست خود، بررسی قطع بیمه کارگری برقکاران ساختمانی دارای پروانه کسب و همچنین مشکلات فعالان اقتصادی در خصوص دریافت مفاصا حساب قراردادهای پیمانکاری انفرادی را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش یاقوت نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این نشست، پیشنهاد کارگروه کارشناسی شورا در خصوص قطع بیمه کارگری برقکاران ساختمانی دارای پروانه کسب توسط سازمان تامین اجتماعی بررسی شد.
رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان ضمن تقدیر از زحمات استاندار، گفت: به منظور رصد افرادی که به صورت انفرادی خدمات فنی ارائه می کردند به این افراد، پروانه کسب اعطا شد، اما در سازمان تامین اجتماعی بیمه اینگونه افراد قطع شده است که درخواست داریم سازمان تامین اجتماعی بررسی کند.
سپس محسن ریاضی، سرپرست اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان، با بیان اینکه هیچگونه قطعی بیمه وجود ندارد گفت: افرادی که بیمه آن ها قطع شده است  می توانند با پرداخت سی درصد سهم خود بیمه شوند، اما  قطع بیمه افرادی که معافیت کارفرما دارند مربوط به موافقت نامه ای است که در استان اصفهان امضا شده بوده است تا این افراد با دریافت پروانه کارفرما محسوب شوند.
ریاضی توضیح داد: بیمه این افراد به صورت خودکار توسط سامانه قطع شده  بود که در حال حاضر این مسئله با پیگیری های انجام شده  بررسی و این مشکل  از طریق  نامه ای که در تاریخ 16 شهریورماه توسط ستاد مرکزی اعطا شده ، مرتفع شده است.
در ادامه مشکلات فعالان اقتصادی به منظور دریافت مفاصا حساب قراردادهای پیمانکاری انفرادی از اداره کل تامین اجتماعی استان نیز مورد بحث  و بررسی واقع شد و پیشنهاد شد تا سازمان تامین اجتماعی ضمن اظهار نظر صریح مفاصا حساب ارائه کند ویا در نامه تکلیف مشخص شود.
محسن ریاضی در این خصوص نیز تصریح کرد: این مسئله مربوط به پیمانکاران حقیقی افرادی است که در بخشنامه 11.3 تکلیف شده است و بر طبق قوانین دیوان عدالت اداری، قراردادهای پیمانکاری انفرادی مشمول ماده 38 قانون تامین اجتماعی نیست و این بدین معناست که مفاصا حساب وجود نداشته و موضوعیت ندارد.
محمد رضا حبیبی، رئیس کل دادگستری اصفهان نیز اضافه کرد: مشکل بوجود آمده به دلیل عدم آگاهی کافی از قوانین است و قرارداد پیمانکاری نیست نباید به دنبال مفاصا حساب باشد.
مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز تاکید کرد : بیمه کارگری به منظور حفظ حقوق کارگران در نظر گرفته شد اما در حال حاضر شرایط به گونه ای شده است که بیمه شده نمیتواند از حقوق حقه ی خود استفاده کند و لازم  است مسئله به شورای گفتگوی مرکزی ارجاع داده و پیشنهادات اتاق اصفهان مطرح شود.
در ادامه  بند مورد اختلاف بسته حمایتی اداره کل تامین اجتماعی استان  و پیشنهاد مطرح شده مبنی بر تمدید مصوبه بازرسی دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی  صرفا در آخرین سال مالی  مورد بحث قرار گرفت.
سرپرست اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان در این مورد نیز توضیحاتی ارائه کرد و افزود: در سازمان تامین اجتماعی طبق قوانین مصوب، دو نوع مفاصا حساب وجود داردیکی در خصوص کارگاههایی که بوده، هستند و خواهند بود  و همچنین دیگری در خصوص کارگاههایی که بدلیل ورشکستگی و یا انحلال و … ارتباط آنها با سازمان قطع خواهد شد و وجود خارجی نخواهند داشت.
ریاضی اظهار کرد: طبق قوانین موجود، چنانچه کارگاههایی در وضعیت نقل و انتقال، انحلال و یا ورشکستگی باشند این بازرسی ده ساله اتفاق خواهد افتاد که سازمان تامین اجتماعی اصفهان نیز خود این پیشنهاد را مطرح کرده است که این بازرسی به صورت یکساله انجام شود.
در انتهای این نشست، بسته حمایتی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در سال 1400 بررسی شد و مدیر کل این سازمان گزارشی از این بسته ارائه داد.
کامران کلانی، مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: بسته حمایتی سال 1400 شامل 7 بند در 9 موضوع است و بر چند اصل محوری از جمله توسعه دولت الکترونیک و شفافیت، توجه ویژه به آموزش در همه سطوح، توسعه علمی بخش تعاون، توجه به اصل محوری مهارت در اشتغال و همچنین بهبود اکوسیستم کارآفرینی تکیه دارد.

103

کد خبر: 30079

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0