12 مرداد 1400 - 3:06 ب.ظ

بررسی آخرین وضعیت لایحه همسان سازی حقوق و پرداخت پاداش بازنشستگان

 

سرویس اقتصادی

یکی از مسائل مهم  در ماه‌های گذشته، لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی بوده است. پس از آنکه با تعدادی از نمایندگان تشکل‌های فرهنگی و افراد بازنشسته هم اندیشی صورت گرفت، این امر ابتدا در خصوص بازنشستگان لشکری و کشوری و سپس برای تأمین اجتماعی از سازمان برنامه بودجه به دولت اعلام شد. این لایحه در دولت تصویب و با وجود موانعی، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: زمانی که یک لایحه از دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود، شورای نگهبان به دنبال تایید بار مالی آن نیست، زیرا قطعا منابع مالی آن تامین شده است.

نوبخت در این خصوص گفت: پیش بینی کرده‌ایم که اگر صندوق‌های بازنشستگی دیگری هم علاقه مند باشند، می‌توانند از این قواعد برخوردار شوند. بنابراین لایحه مذکور در حال حاضر در مجلس است و انتظار ما این است که نمایندگان عزیز این لایحه را که تمام مراحل قانونی خود را طی کرده است، به سرانجام برسانند.

نوبخت افزود: البته زمانی که یک لایحه از دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود، شورای نگهبان به دنبال تأیید بار مالی آن نیست. زیرا قطعاً منابع مالی آن تأمین شده است و در اصل طرح‌های خود مجلس نیازمند بررسی منابع مالی هستند. بنده می‌توانم بگویم درحالی دوره خدمت خود را به پایان می بریم که این مطالبه بازنشستگان پیگیری و به مجلس تقدیم شده است. البته از نظر ما نیازی به این لایحه نبود. کما اینکه در استعلام صندوق بازنشستگی کشوری از سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کردیم که اجرای این برنامه باید به شکل مستمر ادامه پیدا کند.

لایحه نظام رتبه بندی معلمان نیز موضوع مهم دیگری است. از سال 99 ابتدا در سازمان برنامه و بودجه و سپس در آموزش پرورش  پیش نویس این لایحه تنطیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. لایحه نظام رتبه بندی معلمان نیز از دولت به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. لیکن تغییراتی در مجلس رخ داد و از ما راجع به منابع احتمالی این لایحه سوال شد. ما نیز پاسخ کتبی آن را به مجلس تقدیم و تصریح کردیم که منابع مالی آن تأمین شده است.

در خصوص پاداش بازنشستگی سال 99 نیز  تخصیص آن را در تاریخ سوم مرداد ماه سال جاری به خزانه ابلاغ کردیم و همه دستگاه‌ها باید اسامی افراد مشمول را به عنوان خزانه اعلام می‌کردند تا روال آن انجام شود. بنابراین آن‌چه که سازمان برنامه و بودجه مکلف بود که قبل از رفتن انجام دهد، صورت گرفته است. همچنین طی جلساتی که با مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم، مقرر شد دو کمیسیون دیگر هم برای پیگیری این موضوع به کمیسیون آموزش عالی بپیوندند.

 

کد خبر: 28588

نویسنده: 100

منبع: تسنیم

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0