8 فروردین 1400 - 4:57 ب.ظ

با اشاره به سند جامع همکاری ایران و چین؛

با اشاره به سند جامع همکاری ایران و چین؛

روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت: انگیزه‌های ایران و چین در امضای سند جامع همکاری فراتر از صرفا رویارویی با آمریکاست.

 روزنامه رای الیوم با اشاره به اینگه انگیزه‌های ایران و چین در امضای سند جامع همکاری فراتر از صرفا رویارویی با آمریکاست و چشم انداز‌های تجاری و نظامی گسترده تری برای این سند متصور است، نوشت با امضای سند جامع همکاری بین ایران و چین، پکن نشان داد به حفظ منافع خویش با تهران پایبند است و از این رو باید گفت آمریکا و متحدانش روز‌های بسیار سختی را در خاورمیانه پیش رو خواهند داشت.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز رسانی می‌شود در یادداشت امروز خود نوشت: هنری کسینجر که مغز متفکر روابط بین الملل نامیده می‌شود، توصیه بسیار مهمی به آمریکا کرد مبنی بر اینکه واشنگتن باید برای دستیابی به تفاهم با پکن بر سر نظام جهانی جدید، سریعا اقدام کند تا ثبات روابط دو طرف تضمین و از رویایی نظامی جهانی دوری و از وقوع هرج و مرج جلوگیری شود.

کسینجر در وبیناری که موسسه چتم هاوس لندن در شبکه اجتماعی زوم برگزار کرده بود، هشدار داد: جهان با دوره خطرناکی شبیه آنچه قبل از جنگ جهانی اول رخ داد، مواجه خواهد شد البته با این تفاوت اساسی که دو اردوگاه، غرب و چین هر دو سلاح فناورانه بسیار پیشرفته دارند (سلاح هسته‌ای راهبردی) که ممکن است در هرگونه رویارویی نظامی از این سلاح استفاده شود.

عطوان نوشته است: به نظر ما برای این توصیه و هشدار کسینجر دیر شده است چرا که سیاست تحریم‌ها که دونالد ترامپ طی چهار سال ریاست جمهوری خود علیه دشمنان خود یعنی ایران، روسیه، چین و ونزوئلا اعمال کرد و نیز روی کار آمدن رئیس جمهوری ضعیف در آمریکا (جو بایدن)، طرح ائتلاف‌های جهانی جدیدی را پایه ریزی کرد که بارزترین آن‌ها ائتلاف چین، روسیه، کره شمالی و ایران و اقدام سریع برای ایجاد یک سیستم اقتصادی مالی جایگزین برای سیستم آمریکا و اروپاست که از جنگ جهانی دوم و به رهبری آمریکا بر جهان سلطه دارد.

کسینجر ۹۶ ساله که خیلی زود خطر ائتلاف روسیه و چین را برای کشورش متوجه شد و دیپلماسی پینگ پنگ را برای جلوگیری از این ائتلاف ابداع کرد و ائتلاف قوی آمریکا و چین را برای مقابله با امپراطوری شوروی در آغاز دهه هفتاد قرن گذشته شکل داد، شاید درک نمی‌کند که جهان تغییر کرده است و «چینی» که آن را برای ائتلاف با کشورش فریب داده بود، با چین امروز فرق دارد، که اولا به سرعت به رهبری اقتصادی جهان و ثانیا با سرعتی رکوردشکن به رهبری نظامی جهان نزدیک می‌شود.

عطوان با اشاره به امضای سند جامع همکاری بین ایران و چین نوشت: انگیزه‌های پنهان برای رسیدن به این توافق که دو کشور سالهاست درباره آن مذاکره می‌کنند، شاید فراتر از صرفا رویارویی با آمریکا باشد، بلکه چشم انداز‌های تجاری و نظامی گسترده تری برای این سند لحاظ شده است که بارزترین آن‌ها تقویت طرح راهبردی اقتصادی و فراقاره‌ای «کمربند و راه» است.

ایرانی‌ها به خوبی درک کرده اند که موازنه قدرت جهانی به ضرر آمریکا تغییر کرده است و از فرصت کنونی که حاصل رقابت آمریکا و چین است برای شکستن تحریم‌ها استفاده کردند و با ائتلاف با چین، روسیه، کره شمالی و ونزوئلا در مواجهه با ناتو، برای تقویت منافع اقتصادی و سیاسی نزدیک و طولانی مدت خود تلاش کردند.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و اهمال کاری اتحادیه اروپا در کمک به ایران و کاهش تحریم‌های آمریکا، فرصتی طلایی برای چین ایجاد کرد تا از دروازه ایران وارد خاورمیانه شود و امروز این چین است که بعد از امضای سند جامع همکاری با ایران، ابتکار عملی را برای حل درگیری عرب‌ها و اسرائیل ارائه می‌دهد در صورتی که دهه‌های گذشته به این درگیری توجهی نداشت. 

دولت بایدن در حال درک تغییر موضع ایران است و از بسیاری از شرط‌های خود دست کشیده است. شرط‌هایی که مهمترین آن‌ها مذاکره بر سر توافقی جایگزین و جدید بود که شامل برنامه موشکی ایران و آزمایش‌های آن بود. آمریکا تاکید کرده است دیگر از ایران نمی‌خواهد که در درجه اول به بند‌های توافق هسته‌ای قدیمی پایبند باشد و به همین سبب معتقدیم بعد از امضای سند جامع همکاری با چین، ایران بر مواضع خود بیشتر اصرار خواهد کرد.

در پایان این یاداشت آمده است: مهم‌ترین مسئله در توافق چین و ایران، فقط شکستن تحریم‌های آمریکا نیست بلکه پایبندی چین به حفظ منافع و حمایت امنیتی و نظامی از آن‌ها در تهران است به همین سبب باید گفت آمریکا و متحدانش روز‌های بسیار سختی را در خاورمیانه پیش رو خواهند داشت.

کد خبر: 28346

منبع: باشگاه خبر نگاران جوان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0