19 بهمن 1400 - 6:10 ب.ظ

یک مقام مسئول اعلام کرد؛

ایران، رتبه چهارم تولید علم در جهان

نایب رئیس و دبیر کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی از کسب رتبه چهارم جهانی ایران در زمینه تولید علم خبر داد.

به گزارش یاقوت نیوز،

محسن جهانشاهی ضمن برشمردن اهم اولویت ها و برنامه های این کمیته، بر نقش ویژه موسسه های تحقیقاتی و محققان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ارتقای ضریب نفوذ نانو در کشاورزی کشور و تامین امنیت غذایی تاکید کرد.

وی با اشاره به تاریخ پیدایش نانو در جهان و ایران بیان داشت: کمیته فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی هم زمان با تشکیل ستاد نانو در دفتر فناوری‌های ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ راه اندازی شد و عمده تمرکز برنامه های آن در دهه ۹۰ در حوزه ترویج، آموزش و برگزاری کنفرانس‌ها بوده است که برنامه ریزی برای تقویت آن به روزرسانی شده است.

دبیر کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اهم اولویت های ستاد نانو، یادآور شد: حوزه سلامت، آب و محیط زیست و انرژی از اولویت‌های مهم ستاد نانو است که در ده ساله گذشته تاکنون در این زمینه‌ها خوب کار شده است.

وی دیدار اعضای ستاد نانو با مقام معظم رهبری را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: مقام معظم رهبری در این دیدار خطاب به اعضای ستاد نانو، با بیان این که رسوخ نانو در کشاورزی باید از اولویت‌ها باشد، فرمودند: “ما اولویت ویژه‌ای را برای کاربرد نانو فناوری در کشاورزی قائل می شویم چرا که غذای مردم وابسته به کشاورزی است و یک صنعت فراگیر محسوب می شود”.

جهانشاهی با بیان این که از ابتدای دهه ۹۰، پژوهش و تولید تعدادی از محصولات در حوزه فناوری نانو دیده شده، تصریح کرد: در این راستا تا به امروز گام‌های خوبی برداشته شده است. طبیعی است وقتی جمعیت با این رشد پیش می‌رود باید از فناوری‌های نوین در دو حوزه مطلوب استفاده کنیم و در این بین، افزایش بهره‌وری و جلوگیری از ضایعات دو بحث بسیار کلیدی است.

وی برنامه‌های کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: برنامه هایی از قبیل افزایش ماندگاری گندم پس از برداشت تا شش ماه در سیلوها با استفاده از نانو ذرات زیستی هوشمند، تولید سموم زیستی فرموله‌ شده نانو امولسیونی با ماندگاری دوساله، بسته‌بندهای نانو دوستدار محیط زیست از ضایعات کشاورزی، سیلوهای پلاستیکی نانویی جهت حفظ گندم زیر آب، تولید نانوسموم آهسته‌رهش، تصفیه پساب‌های مختلف‌ با استفاده از فناوری نانو برای کشاورزی، نانوداروها و نانو واکسن‌ها در حوزه دام و طیور در دست انجام است که امیدواریم بتوانیم با کمک همه عزیران و حضور تیم جدید تا سال ۱۴۰۴ نویدبخش اخبار بسیار خوب برای مردم عزیز ایران باشیم.

نایب ‌رییس کمیته نانو وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن مروری بر تاریخ شکل‌گیری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان داشت: تقریبا ۲ هزار نفر عضو هیات‌ علمی که تعداد ۵۵ نفر استاد تمام‌ و بیش از ۳۰۰ نفر دانشیار در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حضور دارند که این آمار هم از منظر کمیت و هم از منظر کیفیت فاخر است. تفاوتی که وزارت جهادکشاورزی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد این است که عمده محققان و پژوهشگران این وزارتخانه، محققان مهارتی و میدانی‌اند. هم در حوزه تولید علم دستی بر آتش دارند و هم در حوزه فناوری و صنعت و بازار. بخش زیادی از فعالیت‌های انجام‌ شده در وزارت جهاد کشاورزی دسترنج خود محققان این وزارتخانه است اگر چه از یافته‌های علمی دانشگاه‌ها هم بهره‌ می‌بریم.

 

کد خبر: 48573

منبع: مهر

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0