28 دی 1400 - 3:18 ب.ظ

جایزه‌ای برای شکوفایی بذرهای ادبیات داستانی؛

اولین دوره جایزه کتاب اردیبهشت در اصفهان برگزار می شود

نرگس کاظمی ونهری-خبرنگار یاقوت نیوز- دبیر جایزه کتاب اردیبهشت گفت: این جایزه خصوصی و مختص به آثار تألیفی است. موضوع این جشنواره آزاد است اما ممکن است در سال‌های آینده محورهایی برای جشنواره تعریف شود.

به گزارش خبرنگار یاقوت نیوز، دبیر جایزه کتاب اردیبهشت در نشست خبری این جایزه که امروز در شهر کتاب اردیبهشت اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: این جایزه در دو بخش داستان و ناداستان با موضوع آزاد برگزار خواهد شد.

این جایزه برای نویسندگانی است که فارسی می‌نویسند و هر شرکت کننده در هر بخش یک اثر می‌تواند داشته باشد. آثار باید حداقل هزار و ۵۰۰ کلمه و حداکثر ۶ هزار کلمه باشند.

سیاوش گلشیری افزود: موضوع جشنواره آزاد و مهلت ارسال آثار تا یکم اسفندماه می باشد که احتمالاً تمدید خواهد شد.

تاکنون ۱۲۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده و این تعداد قطعاً بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: علی خدایی، محمدرضا تخت‌کشیان، حمید صحت، سروش صحت و سارا سالار هیأت امنا جایزه هستند.

گلشیری با اشاره به زمان برگزاری اختتامیه این جایزه، اظهار داشت: اختتامیه در اردیبهشت ماه و در اصفهان برگزار خواهد شد. در این مدت رویدادها و کارگاه های مجازی و حضوری در خلال جایزه برگزار می‌شود.

دبیر جایزه کتاب اردیبهشت گفت: امروزه با تنوع جوایز ادبی روبه‌رو هستیم که در بعضی از موارد جوایز می‌تواند به صورت موازی کاری تلقی شود.

وی، کمک به ارتقا ادبیات داستانی، کشف استعدادها و معرفی آن‌ها به جامعه ادبی را از جمله اهداف این جایزه دانست.

دبیر جایزه کتاب اردیبهشت با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی جوایز عدم استمرار آن‌ها است، گفت: امیدواریم  جایزه کتاب اردیبهشت ادامه‌دار باشد. در این زمینه جوایز خصوصی نسبت به جوایز دولتی موفقیت بیشتری داشتند و در استمرار موفق‌تر عمل کردند.

گلشیری اظهار داشت: در پایان این جایزه، کتابی از آثار برگزیدگان این جایزه گردآوری و چاپ خواهد شد.

گلشیری درباره وجه تمایز داستان و ناداستان كه از موضوعات اصلی این جشنواره هستند نیز گفت: ناداستان و داستان هر دو دارای روایت هستند آنچه این دو را جدا می‌کند، نویسنده است که حضورش در ناداستان پررنگ و آشکار است و در ناداستان تخیل نیز اضافه می‌شود.

دبیر جایزه کتاب اردیبهشت در پاسخ به سوالی درباره هیأت داوران این جایزه خاطرنشان کرد: هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره هنوز انتخاب نشده است.

  • جُنگ اصفهان تاثیر زیادی بر ادبیات امروز ایران داشته است

سروش صحت عضو هیئت امنای نخستین جایزه كتاب اردیبهشت در نشست خبری این جایزه گفت: من تا همیشه خود را وامدار کتابفروشی‌های قدیمی اصفهان مثل مشعل، تایید، ثقفی و دیگر كتابفروشی‌های اصفهان می‌دانم. جُنگ اصفهان تاثیر زیادی بر ادبیات امروز ایران داشته است.

وی در ادامه افزود: همین‌که آثاری برای این جشنواره نوشته و در آن شرکت داده می‌شود، باعث ایجاد انگیزه و شور ادبی در ادبیات می شود.

سه آرزو برای این  جایزه ادبی دارم؛ اول اینكه تداوم پیدا کند، دوم اینكه گسترش یابد و حوزه‌های دیگر مثل ترجمه و رمان هم وارد آن شود. سومین آرزوی من داشتن داوران خوب برای این جشنواره است چرا که اعتبار هر جایزه به داوران آن جایزه است. حمایت از جوایز ادبی، حمایت از داستان و ناداستان و ادبیات است.

  • جایزه کتاب اردیبهشت به پویایی ادبیات کمک می‌کند

سارا سالار، عضو هیأت امنا جایزه اردیبهشت نیز در این نشست اظهار داشت: برنامه‌های جانبی مختلفی از جمله کارگاه‌های آموزشی در خلال این جایزه پیش بینی شده است که اولین آن‌ها دوشنبه آینده برگزار می‌شود.

وی افزود: درباره موضوعات و محورهای مختلف فکر شد، اما قرار شد امسال را آزاد برگزار کنیم. اگر مخاطبان ما خیلی زیاد شوند و نتوانیم آن را جمع و جور کنیم موضوع خواهیم گذاشت. دوست داشتیم که این جایزه جمع و جور کوچک باشد و در سال‌های آینده آن را گسترش خواهیم داد.

سالار تاکید کرد: ادبیات داستانی امروز ایران با تمام مشکلات خودش به سمت جلو حرکت می‌کند. در برخی موارد می‌توان انتقاد کرد که آثار کیفی نیستند و سطحی شدند. سعی داریم با این جایزه یک چراغ دیگری روشن و به پویایی ادبیات کمک کند.

کد خبر: 47567

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0