11 خرداد 1402 - 12:00 ق.ظ

در رویداد بین المللی گستره جغرافیایی اندیشه خمینی و تمدن جهانی اسلام؛

امام خمینی شخصیتی فرازمانی و فرامکانی است

عده‌ای تلاش می‌کنند شخصیت تحریف شده‌ای از امام راحل معرفی کنند اما باید منظومه اندیشه‌های امام بزرگوار آنگونه که بود برای آحاد جامعه به ویژه نسل جوان تبیین شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ «سیدمحمد حسینی» در همایش رویداد بین‌المللی گستره جغرافیایی اندیشه امام که با همت کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، بسیج اساتید و با حضور اندیشمندانی از جهان اسلام، اساتید، دانشجویان و تحلیلگران حوزه های مختلف تمدنی در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد، با تبریک ولادت ثامن الحجج امام رضا (ع) و بیان برکات وجودی آن حضرت، اظهار داشت: مقام معظم رهبری معتقدند امام رضا (ع) برای همه ما این درس بزرگ را دارند که مسلمان از مبارزه خسته نمی شود و نباید دچار غفلت شود؛ چرا که دشمن همیشه بیدار است و در اشکال، نقاب‌ها و آرایش‌های گوناگون برای نفوذ و فریب ظاهر می‌شود.

معاون رئیس جمهور در توصیف القاب امام رضا (ع) از جمله عالم آل محمد (ص)، اظهار داشت: همه ائمه دارای بینش، دانش و آگاهی بودند اما از آنجایی که امام رضا (ع) مناظرات متعددی با رهبران و پیشگامان مذاهب و ادیان گوناگون داشتند و اینکه بیان منطقی و استوار ایشان بر همه دیدگاه‌ها غالب می شود و از برخورد عالمانه و حکیمانه برخوردار بودند، این صفت تجلی روشن‌تری داشت.

حسینی ضرورت معرفی اندیشه‌ها و دیدگاه‌های ائمه معصوم به جهانیان را مورد تأکید قرار داد و گفت: در حدیثی از امام رضا (ع) نقل شده است که اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را درک کنند، مجذوب آن می شوند؛ لذا برای جهانی شدن اسلام ناب باید بتوان کلام و پیام ائمه را با استفاده از ابزارها و شیوه‌های گوناگون به زیبایی و هنرمندانه به مردم جهان منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین حسینی یکی از ظرفیت‌های معرفی اهل بیت علیه السلام به مردم دنیا است شهید سلیمانی در ایجاد و تقویت این ظرفیت تاکید و تلاش فراوانی داشت. زمینه و ظرفیت لازم برای تمدن جهانی اسلام وجود دارد فقط باید تلاش و مجاهدت کنیم از این ظرفیت ها برای انتقال پیام مکتب اهل بیت به خوبی استفاده شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آئین حیات‌بخش اسلام مختص یک منطقه جغرافیایی، ملت یا نژاد خاصی نیست بلکه مخاطبش همه ملت‌ها و مردم سراسر جهان است؛ از این رو در قرآن کلمه ناس ۲۲۵ بار تکرار شده است یعنی مخاطب قرآن و پیامبر اسلام مردم هستند و لذا حتی کسانی که با اسلام آشنایی ندارند بر اساس فطرت پاک خود وقتی در معرض پیام اسلام قرار می‌گیرند، علاقه‌مند و مجذوب آن می شوند.

حسینی تصریح کرد: امروز جهان خسته و دلزده از تفکر افراطی مادی‌گرایی و فردگرایی، شیفته و تشنه آشنایی با مسائل معنوی، اخلاقی و معارف مطابق با فطرت پاک آدمی است.

وی در ادامه با گرامیداشت سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: دانش گسترده، قاطعیت، عزم راسخ، تدبیر، شجاعت، انس با قرآن، اخلاص، آینده‌نگری، ساده‌زیستی، سخت‌کوشی، نظم و انضباط، تعبد و تهجد از جمله ویژگی‌های برجسته‌ای است که در وجود امام تبلور داشت که حتی بیگانگان نیز به آن اذعان داشته و از تعابیر بلندی در توصیف امام استفاده کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس امام را «چهره مصمم، پولادین و سازش ناپذیر»، واشنگتن پست «رهبر زاهد و نستوه»، رادیو آمریکا «چهره پیشتاز و مردی آن جهانی» و همچنین از تعابیری مانند نیروی عمده در صحنه سیاست جهانی و شخصیتی که ایران را در مقابل نفوذ نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا مصونیت بخشید، یاد کرده‌اند.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امام به ملت ایران عزت بخشید، اظهار داشت: در دوره ستم‌شاهی غربی‌ها در تمام شئون و ارکان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور سیطره کامل داشتند و اجازه نمی دادند جوانان و متخصصین ایرانی در مدیریت سطوح عالی صنعت، معدن، نفت و گاز وارد شوند اما پس از پیروزی انقلاب، ملت ایران از چنان جایگاه برجسته‌ای برخوردار شده است که به اذعان غربی ها، معادلات جهانی را به نفع ملت‌ها به‌هم زده است.

حسینی با اشاره به ویژگی جامع‌الاطراف بودن و آینده‌نگری امام راحل گفت: امام خمینی (ره) سال ۴۸ در ۱۳ جلسه درس خارج مباحث مربوط به ولایت فقیه را مطرح کردند که برخی آن را اقدامی بی‌حاصل تصور می‌کردند اما امام در پاسخ به آنان می فرمود در طرح مباحث نباید صرفاً شرایط کنونی را نگاه کرد بلکه این کاربزرگ نیازمند مقدمات زیادی است و لازم است برنامه‌ای را تنظیم کنیم تا وقتی نسل های آینده وارد صحنه شدند، وقت‌شان برای تنظیم برنامه گرفته نشود.

وی ادامه داد: امام راحل از ابتدای نهضت اسلامی، رویکرد و دیدگاه جهانی داشتند و همواره بر مبارزه با استکبار و حمایت از فلسطین تأکید می کردند؛ ضمن اینکه با استفاده از معارف قرآنی مفاهیم جدیدی همانند استضعاف، استکبار و شیطان بزرگ را برای توصیف آمریکا وارد ادبیات سیاسی کشور کردند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت توجه به تمدن‌سازی خاطرنشان کرد: ایران در مقطع تاریخی قرن چهارم و پنجم پیشتاز تمدن اسلامی بود و علما و اندیشمندان آن دوران هنوز هم مورد احترام و تکریم جهانیان هستند؛ در زمانه ای که اروپا در قرون وسطی و تیرگی و توحش غوطه‌ور بود در سرزمین ایران تمدن و شکوفایی علمی جریان داشت و امروز این ظرفیت وجود دارد که بر مبنای آن پیشینه تاریخی در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی گام برداریم. البته ویژگی های مدینه فاضله بر پایه اخلاق ،معنویت، رفاه و علم و عدل را نیز در قالب جامعه جهانی مهدوی در اختیار داریم که می‌توان بر اساس آن تمدن نوین اسلامی را پایه‌گذاری کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: غربی‌ها با غارت منابع و ثروت سایر ملت‌ها و با توسل به ابزار نظامی، رسانه‌ای و سوءاستفاده‌های علمی تمدن غرب را مسلط کردند و هنوز هم برخی کشورهای آفریقایی را تحت سیطره و استثمار خود نگه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با شعار استقلال و آزادی به پیروزی رسید، اظهار داشت: امام راحل با فراست پیش‌بینی کرد که جای مارکسیسم در موزه‌هاست و مقام معظم رهبری نیز از افول غرب و آمریکا سخن گفت و امروز بسیاری از اندیشکده‌های غربی به آن اذعان دارند و حتی هم‌پیمانان آمریکا مانند عربستان و فرانسه نگاه به شرق به ویژه چین را در دستور کار قرار داده اند و تکیه‌ی تمام عیار به آمریکارا نادرست می دانند.

حسینی افزود: برای پایه‌گذاری و اقتدار تمدن اسلامی باید از همه ابزارها از جمله علم و فناوری استفاده کرد تا در عرصه علمی در منطقه دست برتر را داشته باشیم و در جهان به یکی از مراجع عمده علمی تبدیل شویم. در عرصه تبیین و رسانه نیز لازم است بر توانمندی و اشراف خود بیفزاییم تا از موضع انفعال خارج شده و حضور فعال و تأثیرگذار در عرصه‌های گوناگون داشته باشیم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: امروز سلطه‌گران از سازمان‌ها و مجامع جهانی برای منافع خود استفاده می‌کنند و حقوق بشر ابزاری است که با توسل به آن کشورهای مستقل را تحت فشار قرار می‌دهند که نمونه‌هایی از آن را در ظلم و جفا در حق اسدالله اسدی دیدیم و مدعیان حقوق بشر در سوئد هم آقای حمید نوری دیپلمات ایرانی را ۱۳۰۰ روز در انفرادی نگه داشته‌اند. بی تردید اگر اینگونه حقایق به خوبی به افکار عمومی جهان منتقل شود و جهانیان از آن آگاه شوند، سلطه‌گران دیگر نمی توانند به‌راحتی به ظلم و ستم خود ادامه دهند.

وی افزود: باید نقاط قوت خود را افزایش دهیم و از ظرفیت‌های فراوانی که وجود دارد برای تبیین حقایق برای افکار عمومی جهان استفاده کنیم و بی‌تردید مردم جهان از آن استقبال خواهند کرد. استقلال، آزادی، اخلاق و معنویت، عدالت، عقلانیت، عزت و اخوت از شعارهایی جاودان و فراگیر ملت ایران هست که اگر به مردم جهان عرضه شود، با اقبال مواجه می‌شود.

حسینی با تأکید بر اینکه باید مکتب اهل بیت و شخصیت امام راحل و مقام معظم رهبری را به جهانیان معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: در عصر امام رضا (ع) گروهی از خواص به‌خاطر منافع شخصی و دنیوی در برخی از ائمه متوقف شدند و امام حاضر را نپذیرفتند که به واقفیه معروف شدند. در عصر کنونی هم عده‌ای که مدعی تبعیت از امام خمینی بودند پس از ارتحال امام راه خود را از ولی فقیه زمان که خلف صالح امام راحل است جدا کردند، در حالی که مسیر نظام اسلامی بر مبنای مکتب ولایت فقیه ادامه دارد و در شخص متوقف نمی‌شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند چهره تحریف شده‌ای از امام راحل به افکارعمومی و نسل جوان ارائه دهند، همان کسانی که اوایل انقلاب خود را پیرو اسلام ناب و رقبای خود را متهم به طرفداری از اسلام آمریکایی می کردند و امروز ۱۸۰ درجه تغییر رویه داده و سینه‌چاک لیبرالیسم غربی شده‌اند؛ لذا ضرورت دارد تمام ابعاد و اندیشه‌های امام راحل، برای مخاطب داخل و خارج کشور و به ویژه نسل جوان به درستی و همانگونه که بود، معرفی شود.

حسینی گفت: امام راحل از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار بودند و پیروزی انقلاب را به نقطه عطفی در تاریخ ملت ایران تبدیل کردند و نظامی بر پایه تعالیم نبی مکرم اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت ایجاد کردند که در رأس آن فقیه جامع‌الشرایط قرار دارد و این دستاوردی بزرگ و بی بدیل در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت معرفی افکار و اندیشه‌های امام راحل اظهار داشت: اندیشه‌های امام خمینی (ره) فرازمانی و فرا مکانی است و امروز هم وصیت‌نامه سیاسی و الهی امام راحل قابل استفاده و بهره‌برداری است؛ امام از شخصیتی برخوردار هستند که می‌تواند برای همه افراد به ویژه جوانان جاذبه داشته باشد.

در ادامه این رویداد بین المللی، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه های مختلف تمدنی از جمله حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین، قدیری ابیانه دیپلمات پیشین، سید مجید قنادباشی تحلیلگر حوزه آفریقا، داستانی مشاور پژوهشی دفتر نشراندیشه‌های امام و عباس نقوی کارشناس و تحلیلگر حوزه شبه قاره هند در خصوص آخرین تحولات و مسائل روز سخن گفتند.

حسینی در جریان سفر به قزوین همچنین در دیدار اعضای شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان با اشاره به اهمیت انتخابات، آنان را به حضور فعال در عرصه تبیین و جلب مشارکت مردم در انتخابات و انتخاب نمایندگان شایسته فراخواند.

کد خبر: 76933

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0