9 خرداد 1402 - 1:00 ب.ظ

افزایش مقاومت قطعات صنعتی در برابر خوردگی با دستگاه‌ ایرانی لایه نشانی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با ساخت دستگاه لایه نشانی، اقدام به توسعه پوشش‌های نانو لایه با استفاده از روش پی وی دی (PVD) در کشور کرد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مهدی عبد یزدان مدیرعامل شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما، توسعه‌ پوشش‌های نانولایه و نانوکامپوزیت به روش پی وی دی را زمینه تحقیقاتی این شرکت ذکر کرد و گفت: دستاورد این شرکت ساخت دستگاه لایه نشانی پوشش‌های فوق سخت با فناوری هیبریدی و ارائه خدمات پوشش‌دهی سخت و مقاوم به سایش است.

وی خاطرنشان کرد: پوشش پی وی دی، گروهی از پوشش‌های لایه نازک است که در محفظه خلأ و از طریق تبخیر عناصر فلزی و رسوب نانوذرات حاصل از پلاسما روی قطعه ایجاد می‌شود.

این محقق با بیان اینکه این پوشش‌ها به علت ضخامت کم، عموماً باعث تغییر ابعادی قطعه نشده و می‌تواند خواص مورد نظر از لحاظ سختی، مقاومت سایشی و مقاومت به خوردگی را در قطعه ایجاد کند، اظهار داشت: در طی فرایند انباشت بخار فیزیکی یا به‌طور خلاصه پی وی دی، یک ماده از یک فاز جامد یا مایع به فاز بخار تبدیل می‌شود و سپس دوباره به صورت یک لایه نازک در یک فاز جامد و یا مایع بر روی سطح انباشته می‌شود.

عبد یزدان به کاربرد این روش در ایجاد پوشش‌های فوق سخت روی سطوح اشاره کرد و ادامه داد: در لایه نشانی با استفاده از فناوری پی وی دی، پوشش‌های مقاوم و با کیفیت بسیار بالا ایجاد می‌شود. این روش تا کنون جز کاراترین و پیشرفته‌ترین روش‌های ایجاد لایه روی سطوح به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور در این حوزه شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما تصمیم به تولید این محصول گرفته و به‌عنوان اولین مجموعه توسعه‌دهنده پوشش‌های نانولایه و نانوکامپوزیت به روش پی وی دی در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خدمات پوشش‌های فوق سخت به این روش در ایران فعالیت می‌کند.

این فناور درخصوص اهمیت این پوشش‌هاگفت: کاربرد پوشش‌ها در جهت افزایش عمر قطعات صنعتی در برابر سایش و خوردگی است و عمده مشتریان صنایع خودرو، نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع هوا فضا هستند.

عبد یزدان با بیان اینکه این محصولات نمونه داخلی دارند، گفت: وجه تمایز آن کیفیت بهتر و دوام بالاتر و تنوع پوشش‌ها نسبت به نمونه‌های داخلی و قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی است؛ چرا که مواد اولیه با قیمت پایین‌تری تهیه و فرآوری می‌شود که زمینه را برای پایین‌تر بودن هزینه تمام شده محصول ساخت این شرکت دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

وی درخصوص اشتغال‌زایی توسط این محصول دانش‌بنیان هم اظهار داشت: در صورت ایجاد ثبات در صنعت می‌توان تا ۲۰ نفر نیرو جذب و کارآفرینی کرد.

کد خبر: 76864

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0