20 اسفند 1401 - 3:50 ب.ظ

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری:

اعلام تغییر معیار حمایت از دانش‌بنیان‌ها در سال آینده

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان را با رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم‌بندی نخواهیم کرد و ملاک ارزش شرکت صرفاً استفاده تکنولوژی‌های پیچیده نیست؛ بلکه به میزان اشتغالی بستگی دارد که ایجاد می‌کند.

به گزارش یاقوت نیوز، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» امروز (شنبه) در همایش «بنگاه‌؛ فناوری و رشد اقتصادی» اظهار داشت: تلاش ما در معاونت علمی، کمک به توسعه اندیشه‌ورزی، رونق و توسعه علم و فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و به واسطه آن کارآفرینی است. اکنون در نقطه‌ای هستیم که اگر به سمت توسعه فناوری حرکت نکنیم، مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌شود.

وی افزود: برای انجام این کار نیاز به سیاست‌گذاری‌های جدید داریم تا بتوان این جریان را راه انداخت. در بحث توسعه علم هدف توسعه بنیاد علم ایران است تا بتوان توسعه علم در کشور را جهت‌دهی کرده و در مسیر علم الگوسازی کند. برای توسعه کارآفرینی نیز نگاه ۱۰ سال اخیر حمایت از پارک‌های فناوری و شتاب‌دهنده‌ها به عنوان عرضه‌کنندگان و محل‌هایی برای توسعه کارآفرینی بوده است و در این بخش تمرکز داشته‌اند. همچنان موظف به حمایت از این بخش هستیم؛ اما توسعه فناوری نیاز به حمایت جدی دارد.

معاون علمی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: کاری که در این دوره قصد انجام آن را داریم این است که ستادهای توسعه فناوری مانند فناوری شناختی، هوش مصنوعی، رباتیک و … را توسعه دهیم. گام دیگری که قصد برداشتن آن را داریم، یکسری از ستادها برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انرژی، پتروشیمی و سلامت را راه‌اندازی کرده‌ایم. موضوعات فناوری بر مبنای روندهای روز دنیا و نیازهای کشور و تفکرات دانشمندان کشور شکل گرفته است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در توسعه اقتصاد، نگاه ما بخشی است. زمانی که از بخش معدن صحبت می‌کنیم از فهرست فناوری‌هایی مانند نانو، زیستی و هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم که قرار است در اقتصاد کارکرد داشته باشند. در بخش توسعه فناوری عمده ارتباط و همکاری ما با وزارت علوم بوده است.

وی ادامه داد: از سمت دیگر ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در همکاری تنگاتنگی با وزارت صمت و دستگاه‌های دیگر شکل می‌گیرند. اتفاقی که در دهه دوم معاونت علمی رخ خواهد داد، این است که بتوانیم ارتباط مجموعه معاونت علمی و وزارت صمت را گسترش داده و آن را پررنگ‌تر از گذشته کنیم.

معاون علمی رئیس جمهوری اظهار داشت: این همکاری را در قالب برنامه‌هایی مانند تشکیل کنسرسیوم در بخش‌های مختلف پیگیری می‌کنیم. با این کار علاوه بر خروجی‌های سازنده، بزرگ زندگی کردن، بزرگ کار کردن و درست همکاری کردن را خواهیم آموخت. در تمام دنیا پیشران اقتصاد بخش خصوصی است و پیشران اقتصاد بخش خصوصی نیز شرکت‌های بزرگ هستند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در این مسیر سیاست‌های حمایتی معاونت علمی تغییر خواهند کرد. مفاهیم دانش‌بنیانی در حال بازنگری است و در سال آینده با تصویب شورای راهبری فناوری ابلاغ خواهد شد و دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان را با رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم بندی نخواهیم کرد و ملاک ارزش شرکت صرفاً استفاده تکنولوژی‌های پیچیده نیست؛ بلکه به میزان اشتغالی بستگی دارد که ایجاد می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: ملاک‌های ما خروجی پایه است، ارزش برای کسی است که بازار و اشتغال ایجاد می‌کند. شرکت‌های ما به سه دسته شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، دانش‌بنیان فناور و دانش‌بنیان نوآور تقسیم می‌شوند.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا عموماً در دل دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و ارزیابی آن‌ها را به مجموعه‌های تحت مدیریت وزارت علوم در پارک‌ها واگذار خواهیم کرد. این مجموعه‌ها عموماً زیر ۵ سال عمر دارند و گردش مالی آن‌ها از یک حدی پایین‌تر است. ملاک‌ها بر اساس خروجی شرکت‌ها است نه محصولی که روی آن کار می‌کنند. دانش‌بنیان‌های فناور، شرکت‌هایی هستند که بیش از ۵ سال از عمر آنها می‌گذرد و گردش مالی خوبی دارند و در نهایت شرکت‌های دانش‌بنیان نوآور است که قصد داریم با همراهی وزارت صمت به آن نقطه برسیم.

وی اظهار داشت: اگر صنعتی سراغ دانش‌بنیان‌های فناور بیاید و فناوری را در مسیر کار خود وارد کند به آن دانش‌بنیان نوآور خواهیم گفت. به این ترتیب بازار به شرکت‌های دانش‌بنیان متصل خواهد شد و صنعت ما مشتری این شرکت‌ها خواهد شد؛ شرکت‌هایی که فناوری اثبات شده و کیفیت‌دار تولید می‌کنند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: بر همین اساس حمایت از این مجموعه‌ها نیز متفاوت خواهد بود. شرکت‌هایی که گردش مالی آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است با شرکتی که گردش مالی آن ۱۰۰ میلیون تومان است متفاوت خواهد شد. حمایت‌ها در معاونت علمی پس از این به‌ «اندازه» و «رشد» آن شرکت بستگی خواهد داشت.

کد خبر: 75707

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0