7 اسفند 1400 - 8:55 ق.ظ

اعتیاد اینترنتی، تله پنهان فضای مجازی است

یک جامعه شناس گفت: وابستگی به فضای مجازی می‌تواند نوعی اعتیاد باشد، اعتیادی که همانند اعتیاد به مواد مخدر پیامد‌های مخربی دارد.

به گزارش یاقوت نیوز،

علیرضا شریفی یزدی روانشناس اجتماعی گفت: اگر مغز مورد اسکن قرار بگیرد، فعل و انفعالات در نتیجه اعتیاد به مواد مخدر با اعتیاد اینترنتی یکسان خواهد بود، البته برخی کارشناسان میان این دو تفاوت قائل هستند اما میتوان گفت عواقب این دو، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

  • شخصیت افراد بر روی میزان دلبستگی به فضای مجازی موثر است

این جامعه شناس گفت: انسان هایی که تیپ شخصیتی پرهیزمدار و گوشه گیر دارند چون نمی‌توانند در عالم واقع ارتباط اجتماعی مناسبی داشته باشند به فضای مجازی روی می‌آورند در نتیجه به مرور زمان به اینرنت اعتیاد پیدا می‌کنند یا کسانی که شخصیت وابسته و اعتماد به نفس کمتری نیز دارند از جمله افراد مستعد برای درگیری با این معضل هستند.

  • اینترنت به فضایی برای پناه گرفتن تبدیل شده است

شریفی یزدی گفت: افرادی که در زندگی روزمره درگیر هستند و دغدغه های ذهنی مختلفی دارند بیشتر به فضای مجازی وابسته می‌شوند تا به نوعی برای مدت کوتاهی از مشکلات فاصله بگیرند یا بازی های آنلاین و رواج آنها مخصوصا زمانی که به جنبه های اقتصادی و کسب درآمد گره می‌خورد باعث می‌شود که افراد به طور روانی به این بازی ها وابستگی پیدا کنند.

به گفته این روانشناس ایجاد نوعی هیجان و ترشح هورمون هایی مانند اندروفین و دوپامین از جمله عوامل موثر بر دلبستگی به فضای مجازی هستند،

برخی افراد نیز نوعی وسواس به کسب اطلاعات و دنبال کردن اخبار دارند که نمونه های آن در دوران پاندمی کرونا مشاهده می‌شود.

  • معضلاتی که همراه اعتیاد به اینترنت سراغ ما می‌آیند

این روانشناس اجتماعی گفت: اعتیاد به اینترنت معضلات زیادی ایجاد می‌کند، باعث می‌شود افرادی کسب و کار خود را به دلیل عدم تمرکز از دست بدهند یا اعتیاد به سایت های قمار و بازی های آنلاین هزینه های سنگینی را بپردازند.

یکی دیگر از مشکلات اجتماعی ناشی از اعتیاد به دوستی های اینرنتی بدون مجاورت و شناخت فرد مقابل است که میتواند باعث سو استفاده افراد مختلف بشود.

شریفی یزدی گفت : یکی دیگر از معضلات اساسی معضل اجتماعی از هم گسیختگی خانوادگی است، غرق شدن در فضای مجازی ارتباطات اجتماعی و در نتیجه درون خانوادگی را کاهش می‌دهد، به طور مثال میتوان به پدیده فابینگ اشاره کرد؛ پدیده ای که در آن افراد یک خانواده علیرغم زندگی زیر یک سقف نسبت به یکدیگر فاصله زیادی پیدا می‌کنند و در نتیجه پیوندهای عاطفی کم می‌شود.

راه مقابله با اعتیاد اینترنتی چیست

شریفی یزدی گفت: ترسیم راهی درست برای گذران اوقات فراغت همانند طبیعت گردی، کتابخوانی و یا گروه درمانی و انجام بازی های گروهی میتواند وابستگی را کاهش دهد.

توجه به روابط دوستی و خانوادگی و حتی گردش در سطح شهر از عوامل مهم دیگر برای مقابله با اعتیاد اینرنتی هستند.

افراد باید سعی کنند استعداد و ذوقی درونی خود را شناسایی کرده و به دنبال ارتقا آن باشند تا فرصت های خود را با فضای مجازی تلف نکنند.

در برخی کشورها مانند چین و استرالیا برای سبک زندگی سالم کمپ هایی برای ترک اعتیاد اینرنتی برپا شده است که سعی می‌کنند افراد را از فضای مجازی

دور نگه دارند و با جنبه های مفید زندگی آشنا کنند.

کد خبر: 49332

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0