20 دی 1400 - 9:44 ق.ظ

سعادتمند مطرح کرد:

اضطراب قبل از امتحان، بایدها و نبایدها و راه های غلبه بر آن

امتحان و آزمون‌های علمی روشی برای ارزيابي آموخته‌هاي فراگيران است. امروزه ايجاد آمادگي براي حضور در امتحان اعم از آمادگي‌هاي علمي و رواني، خود مهارت محسوب مي‌شود که مي‌توان در قالب روش‌هاي نوين موفقيت در امتحان آنها را بيان کرد.

به گزارش یاقوت نیوز، با توجه به نزدیکی ایام امتحانات دانشگاه با زهره سعادتمند دانشيار گروه علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) که حوزه مطالعات و تحقيقات خود را روي موضوع پيشرفت تحصيلي متمرکز كرده است، گفت‌وگو كرده ایم كه مشروح آن در ادامه می آید.

سعادتمند در بیان روش یادگیری مطالب حفظي گفت: «براي يادگيري درس هاي حفظي روش «پسخات» توصيه مي شود، اين عنوان برگرفته از حروف ابتدايي شيوه هاي زير است: پيش خواني، سوال کردن، خواندن، از برگويي و تمرين. در اين روش، ابتدا مقدار مطالبي را که قرار است مطالعه شود، مشخص کنيد و سپس آن مطالب را به سرعت بخوانيد(پيش خواني)، سپس عنوان به عنوان، از خود سوال کنيد و به سوال‌ها پاسخ دهيد(سوال كردن) و بلافاصله بعد از پاسخ، مطالب ذيل آن عنوان را بخوانيد. اين خواندن بايد دقيق باشد و در هنگام خواندن، زير مطالب خط بكشيد و همزمان حاشيه نويسي كنيد(خواندن).»

دانشیار گروه علوم تربیتی واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: «در این مرحله، دانشجو بايد دوباره برگردد و عنوان به عنوان، مطالب خوانده شده را از خود سوال و ازبرگويي کند، يعني مطالب را از حفظ بيان کند و در نهايت تمرين ها يا پرسش ها را پاسخ دهد(تمرين).»

وی در پاسخ به این سوال که روش یادگیري مطالب درکي چگونه خواهد بود، اظهار کرد: «معمولا دانشجويان در زمينه يادگيري دروس فهميدني مانند رياضي با مشکلاتي مواجه مي شوند. در خواندن اين دروس نيز بايد به نكات زير توجه شود؛ ابتدا بايد قسمتي را كه مي خواهد بخواند، معين كند، سپس با سرعت نگاهي به همه مطالب بيندازد، يعني همه مطالب را پيش خواني كند و در مرحله بعد، قسمت‌هاي مربوط به هم را مجزا كند و از قسمت اول با دقت شروع به خواندن كند و در حين خواندن، مثال‌ها را ابتدا خود حل کرده و بعد به حل كتاب مراجعه كند و براي اين كار اصرار داشته باشد.»

سعادتمند اظهار کرد: «شخص وقتي به تمرين ها رسيد، حداکثر تلاشش را بکند که خودش آنها را حل کند، حتي اگر از صحت راه حل اطمينان نداشته باشد، باز هم آنها را حل كند و پس از حل تمرين، اگر پاسخ آن را در اختيار دارد، به آن مراجعه كرده و نگاهي به پاسخ بيندازد و بعد مجددا خودش حل كند و مصر باشد كه همه عمليات را تا آخر انجام دهد، چون بسياري از نكات، حين انجام عمليات مشخص مي شود.»

این پژوهشگر در خصوص راهکارهای کاهش اضطراب در جلسه امتحان بیان کرد: «اگر کسی برای حضور در جلسه امتحان به اندازه کافي مطالعه نكرده باشد و علايم اضطراب را نشان مي دهد، اين اضطراب نيست، بلكه ترس از امتحان است و بديهي است كسي كه از امتحان مي ترسد، بايد بيشتر مطالعه كند.»

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسي واحد اصفهان(خوراسگان) در تبيين نکاتي براي کاهش اضطراب امتحان اشاره کرد: « اگر دانشجو با توجه به اين نكات، باز هم احساس مي كند كه در جلسه امتحان آن قدر اضطراب دارد كه مانع امتحان مي شود و باعث افت شديد نمره هاي درسي او مي شود، بايد اين نكات را رعايت كند و اگر باز هم مشكل برطرف نشد، به مشاور مراجعه كند.

سعادتمند در پاسخ به این پرسش که راهکار عملی مهار اضطراب در جلسه امتحان چیست، عنوان کرد: « اگر در حین امتحان، اندکي اضطراب به سراغ فرد امتحان دهنده آمد، مهم نيست، فقط سعي کند عجله خود را كمتر كند، ولي اگر اضطراب شديد شد، از خودگويي مثبت استفاده كند، مانند اين جملات؛ “من سعي خودم را مي كنم، ان‌شاء الله موفق مي شوم و….” و هرگز از جملات منفي، از قبيل: “بدبخت شدم، خيلي بد شد و….” استفاده نكند و البته تنفس عميق را فراموش نكند.»

کد خبر: 47114

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0