7 خرداد 1401 - 4:15 ب.ظ

از هر ۱۰۰ هزار ایرانی ۱۳۶ نفر سنگ دستگاه ادراری دارند

بر اساس مطالعات کشوری که در ایران در استان‌های مختلف انجام گرفته از هر 100 هزار نفر 136 نفر مبتلا به سنگ وجود دارد که این آمار در استانهای مختلف متفاوت و در برخی استانها و شهرها کمتر و در برخی از استان‌ها بیشتر است.

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بر اساس مطالعات کشوری از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۳۶ نفر مبتلا به سنگ‌های دستگاه ادراری می‌شوند.

به گزارش تسنیم؛ دکتر علی حمیدی مدنی، دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره جامع اورولوژی ایران گفت: یکی از مهمترین مشکلات و بیماری‌هایی که جوامع بشری با آن مواجه هستند، سنگ دستگاه ادراری است؛ سنگ دستگاه ادراری جزو سه بیماری بسیار شایع دستگاه ادراری محسوب می‌شود و به طور کلی مشکلات پروستات، عفونت ادراری و سنگ دستگاه ادراری سه بیماری بسیار شایع دستگاه ادراری و تناسلی محسوب می‌شوند.

 

حمیدی مدنی با بیان اینکه بر اساس مستنداتی که در جهان موجود است از زمان های بسیار قدیم و بشر اولیه نیز مشکل سنگ‌های دستگاه ادراری وجود داشته است، افزود: بر اساس مطالعات کشوری که در ایران در استان‌های مختلف انجام گرفته از هر 100 هزار نفر 136 نفر مبتلا به سنگ وجود دارد که این آمار در استانهای مختلف متفاوت و در برخی استانها و شهرها کمتر و در برخی از استان‌ها بیشتر است.

 

وی بیان داشت: موضوعات اقلیمی، فرهنگی، رژیم غذایی و سبک زندگی در بروز و پیشگیری از سنگ‌های دستگاه ادراری بسیار حائز اهمیت است و آمارها نشان می‌دهد که ایران به اصطلاح روی کمربند سنگ واقع شده و سنگ دستگاه ادراری بیماری شایع و بومی در کشور ما محسوب می‌شود. بر همین اساس بر خلاف بسیاری از کشورها که ابتلا به سنگ دستگاه ادراری در جمعیت مسن و بیشتر در رده‌های چهارم و ششم زندگی ایجاد می‌شود در ایران حتی کودکان کمتر از یک سال‌ هم ممکن است مبتلا به سنگ دستگاه ادراری شوند. وی با اشاره به اینکه ابتلا به سنگ دستگاه ادراری هزینه‌هایی را برای سیستم سلامت و خانواده‌ها به همراه دارد و برای بیمار می تواند با دردهای بسیاری همراه باشد و کیفیت زندگی آن را تحت تاثیر تاثیر قرار دهد، گفت:  پیشگیری از ابتلا به سنگ دستگاه ادراری بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر: 70058

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0