28 اردیبهشت 1402 - 3:00 ب.ظ

از اخطار به افغانستان تا افزایش ارتباطات ایران و پاکستان

رئیس جمهور در ادامه سفرهای استانی امروز (۲۸ اردیبهشت ماه) به منظور پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی سواحل مکران و افتتاح چندین طرح عمرانی به سیستان و بلوچستان سفر و سخنانی ایراد کرد که نشان از عزم دولت در به نتیجه رساندن تصمیمات و همچنین قاطعیت در رفع برخی مسائل با کشورهای همسایه دارد.

 به گزلرش یاقوت نیوز از ایرنا: سید ابراهیم رئیسی در این سفر با رویکردی متفاوت از سفرهای قبلی بر میزان و نحوه اجرای مصوبات گذشته متمرکز شد و در جریان آخرین اقدامات انجام شده و مشکلاتی که احیانا موجب کندی در برخی امور شده است را از مسوولان جویا شد.

بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی و پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران، آبگیری سد کهیر کنارک به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان، آغاز عملیات لوله گذاری طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان، افتتاح طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای این استان با جمعیت ۶۶ هزار نفر و افتتاح ۱۱ طرح شرکت توزیع نیروی برق این استان را با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار از مهمترین برنامه های سفر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان بود.

رئیس جمهور در این سفر همچنین در راستای تقویت سیاست و روابط همسایگی با حضور «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان نخستین بازارچه مرزی خرده فروشی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان و ۸۳ کیلومتر خط ۱۳۲ کیلوولت به‌همراه پست‌ها و تجهیزات جانبی را افتتاح کرد.

در ادامه به محور سخنان رئیس جمهور در سفر به این استان اشاره می شود:

 

– رئیس جمهور کشور گفت: گاها شنیده می شود سد آب چندانی ندارد یا بخشی از آن را لجن فرا گرفته است، حاکمان افغانستان ‏باید اجازه دهند کارشناسان ما مراجعه و صحت و سقم ماجرا را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی ‏نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم به هیچ عنوان ما تضییع شود.

– وی با تاکید بر این مطلب که موضوع آب هیرمند حق مردم منطقه و سیستان و بلوچستان است که در معاهدات و قراردادها آمده و ‏مردم از این آب در چاه نیمه ها استفاده می کردند، افزود: به حاکمان افغانستان می گویم این مطلب را عادی تلقی نکنند و موضوع ‏را جدی بدانند، اخطار می دهم حق مردم سیستان و مردم سیستان وبلوچستان را سریعتر بدهند.‏ ‏

– رئیس جمهور همچنین گفت: تمام تلاش دولت این است تا از دریای عمان آب به مناطق ‏شرق کشور برسد اما این پروژه زمان بر است. حقابه مردم سیستان از هیرمند را نمی شود مشمول زمان کرد، چرا که ‏انتقال آب از طریق دریا پروژه ای طولانی است که اوامر دخیل با انگیزه کار خواهند تا این زمان کمتر شود.‏

– وی اظهار داشت: دولت مصمم است در همه شئون حق مردم کشور را هرجا باشد بگیرد، موضوع حقابه هم حق مردم استان است ‏و دنبال می‌کنیم در تمام نقاط مرزی حق مردم را خواهیم گرفت.‏

– آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه موضوع آب مسأله تمام دنیا است، تاکید کرد: اجازه نمی دهیم حق مردم ضایع شود حاکمان افغانستان این حرف ‏بنده را جدی بگیرند تا بعداً گلایه نکنند،؛ چرا که گذشت ایام این داستان را حل نمی‌کند؛ در این راستا به صورت دیپلماسی و گفت‌وگو ‏پیگیری‌هایی توسط نماینده در افغانستان و استاندار سیستان وبلوچستان دنبال شده است. از حاکمان افغانستان می‌خواهم که مطلب ‏بنده را جدی گرفته و سریعاً اقدام کنند تا مردم این منطقه به حق خود دست یابند.‏

– رئیس جمهور در در آیین افتتاح پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان با اشاره به ۹ ماه تلاش شبانه روزی به منظور ایجاد خط تبادل انرژی، برق پست و خط انرژی بین ایران و پاکستان گفت: این پروژه باید سال‌های پیش افتتاح می‌شد، ‏اما به دلایلی به تاخیر افتاد. این ظرفیت وجود دارد که بیش از میزان ۱۰۰ مگاواتی فعلی، تبادلات در سطح بالاتری انجام شود.

– آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه امروز روابطی که بین ایران و پاکستان وجود دارد مثال زدنی است، گفت: علاوه بر تبادل انرژی، توسعه را در همه جهات می‌بینیم. برای نمونه بازارچه‌های مرزی در حال ‏فعالیت است.

– وی حضور نخست وزیر پاکستان در این مراسم را به فال نیک گرفت و ادامه داد: ۶ بازارچه مرزی دیگر در حال آماده شدن است تا تبادل مرزی بین ایران و پاکستان و مرزنشینان دو کشور را به‌همراه داشته ‏باشد تا هم اشتغال و تجارت را بین دو کشور ارتقا دهد و هم در سطح بالاتر کار تجاری و اقتصادی را با پاکستان ادامه بدهیم.

– رئیس جمهور ساخت هفت بازارچه مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان را جلوه دیگری از همکاری‌های خوب و زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور دانست و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد.

– وی تاکید کرد: مسائل در منطقه را با گفت‌وگو بین مسوولان منطقه حل کرده و می کنیم؛ دخالت و حضور بیگانگان از جمله حضور آمریکا در افغانستان نتیجه اش قتل، خونریزی و مجروح شدن هزاران نفر بود.

– رئیسی بیان کرد: حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست بلکه برهم زننده امنیت است.

 

از اخطار به افغانستان تا افزایش ارتباطات ایران و پاکستان

 

توسعه سیستان و بلوچستان، از مهم‌ترین برنامه‌های ‏دولت

– رئیس‌جمهور با بیان اینکه سواحل مکران ظرفیت بسیاری خوبی برای اقتصاد، ‏گردشگری و اقتصاد دریا دارد، گفت: در این زمینه اقدامات خوبی در سیستان و بلوچستان شده است، به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، ‏گام‌های خوبی در جهت توسعه استان برداشته شده و باید همه دستگاه‌های مرتبط با نظام در این زمینه تلاش کنند.‏

– آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه توسعه یافتگی سیستان و بلوچستان در اولویت برنامه‌های دولت است گفت: در این سفر پیگیر طرح‌های این استان به‌ویژه در منطقه مکران هستیم.‏

–  رئیس جمهور گفت: کار مقدماتی پروژه عظیم آب رسانی به شرق کشور با وجود مشکلات، بسیار خوب انجام شده است و امیدوارم با دقت و سرعت این کار پیگیری شود و آب به خراسان رضوی برسد و در این مسیر مشکل آبرسانی به شهرهای مختلف حل شود.

از اخطار به افغانستان تا افزایش ارتباطات ایران و پاکستان

 

مکران منطقه‌ای با استعداد برای سرمایه‌گذاری است

– رئیس‌جمهور در جلسه فعالان اقتصادی و شورای توسعه مکران گفت: مکران منطقه‌ای با استعداد برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری، اقتصاد دریا و حوزه‌های نفتی است و برای فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و کسانی که به آینده این منطقه فکر می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

– وی افزود: هر موقع با مهمانان خارجی دیداری داشتیم، همیشه به چابهار و ظرفیت‌های منطقه مکران اشاره داشته‌اند

– آیت الله رئیسی یادآورشد: محور اقتصاد مقاومتی، پیشرفت، رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی، استقلال اقتصادی و سیاسی کشور در گرو تولید است

 

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور و حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد، رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

کد خبر: 76537

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0