24 دی 1400 - 8:58 ق.ظ

سیاست دولت سیزدهم در گسترش تجارت منطقه‌ای:

ارزش تجارت ایران با کشورهای همسایه ۴۲ درصد رشد کرد

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: روابط تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۹ ماه نخست امسال ۱۸ درصد ازنظر وزنی و ۴۲ درصد ازنظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته به نحوی که در این مدت میزان تجارت با همسایگان از ۷۵ میلیون تن کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار عبور کرد.

به گزارش یاقوت نیوز، علیرضا مقدسی در حاشیه بازدید وزیر اقتصاد  از گمرک شهید رجایی هرمزگان در خصوص تجارت با کشورهای همسایه اظهار داشت: یکی از سیاست های کلیدی دولت سیزدهم افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه است و گمرک ایران نیز در راستای این سیاست برنامه های متنوعی در توسعه صادرات، تسهیل واردات کالاهای مورد نیاز و تقویت و روان سازی ترانزیت از مسیر کشورمان را در دستور کار دارد.

وی افزود: در همین راستا از مجموع تجارت ۱۲۲میلیون و ۴۵۵هزار تنی کالا به ارزش ۷۲میلیارد و ۸۷میلیون دلاری کشور در ۹ماه سال جاری ۷۵میلیون و ۱۷هزار تن کالا به ارزش ۳۶میلیارد و ۸۱۰میلیون دلار با کشورهای همسایه ایران بوده که ۶۱درصد وزن و ۵۱ درصد ارزش کل تجارت کشور با ۱۵کشور همسایه بوده است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: صادرات کشورمان به همسایگان بیش از ۵۷ میلیون و ۳۳۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۷۶۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۹ درصد در وزن و ۲۴ درصد در ارزش بیشتر شده و ۶۲درصد وزن و ۵۳ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

مقدسی در خصوص صادرات ۹ماهه به کشورهای همسایه گفت: عراق با خرید  ۶.۸ میلیارد دلار، ترکیه با چهار میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، امارات با سه میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۴۱۲میلیون دلار و پاکستان با ۹۱۱ میلیون دلار پنج کشور اول صادرات ایران به کشورهای همسایه هستند و پس از آن به ترتیب روسیه، عمان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، کویت، قطر بحرین و عربستان قرار دارند.

رییس کل گمرک در خصوص واردات از کشورهای همسایه گفت: از مجموع واردات ۳۰ میلیون تنی به کشور به ارزش ۳۷ میلیارد دلار، ۱۷میلیون و ۶۸۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد دلار از کشورهای همسایه ایران بوده که عمدتا کالای اساسی، مواد اولیه تولید و یا ماشین آلات تولید بودند.

مقدسی افزود: واردات از کشورهای همسایه در ۹ماهه امسال ۶۲درصد در وزن و ۶۸درصد در ارزش افزایش یافته و این میزان کالای وارده از کشورهای همسایه  ۵۹درصد وزن و ۴۹درصد کل واردات به کشور را به خود اختصاص دادند.

کد خبر: 47339

منبع: ایرنا

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0