28 آذر 1400 - 11:58 ق.ظ

معاون بهداشت وزارت بهداشت:

اجرای قانون جوانی جمعیت، نیازمند اعتبارات است

حیدری گفت: اجرای قانون جوانی جمعیت به اعتبارات نیاز دارد.

به گزارش یاقوت وطن،کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت، اظهار کرد: موضوع جمعیت بحثی فراملی است و  اصلاح این بحث، نیازمند استمرار و تلاش است.

حیدری ادامه داد: موضوع جمعیت وظیفه سنگینی است. در دهه ۶۰ با وضعیت و سیاست‌هایی که بود راهبرد‌ها به سمت کاهش جمعیت پیش رفت، اما اکنون مشکلات جدی در حوزه جمعیت به وجود آمده است. باید مشکلات این زمینه رفع شود تا بتوانیم به درستی به افزایش جمعیت کمک کنیم‌.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در زمینه مشاوره‌های پیش از ازدواج به درستی اقدام نشده است. باید از قبل ازدواج، نوجوانان و جوانان ما برای انتخاب همسر آموزش ببینند. یکی از آسیب‌ها این است که به مسائل سلامت روانی و معنوی به درستی پرداخته نشده است. بلد نبودن مهارت انتخاب، ممکن است سبب بروز مشکل در مسیر فرد شود و چون مدارس ما این مباحث را آموزش محور دنبال نمی‌کنند، در نتیجه آمار طلاق روز به روز بیشتر می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: بهداشت باروری و سلامت جنسی به درستی آموزش داده نشده است. در فاصله عقد تا عروسی می‌توان مهارت زندگی پایدار را به زوجین آموزش داد.

وی با بیان اینکه نرخ باروری حدود ۱.۷ برای ایران نگران کننده است. حدود ۵۰ سال طول می‌کشد تا کشوری به پنجره طلایی جمعیتی برسد. اتفاقات مثبت در کشور‌های توسعه یافته در همین پنجره جمعیتی رخ داده است. ۳۳ درصد عامل رشد توسعه کشور‌هایی مثل کره به دلیل استفاده درست از این پنجره جمعیتی است.

حیدری‌: می‌خواهند ساختار خانواده را در ایران به‌هم بریزند

وی ادامه داد: ۲۰ سال دیگر ۷۵ درصد تخت‌های ما را سالمندان اشغال می‌کنند. در سندی که چند سال قبل از MI۶ لو رفت، عنوان شده بود که ایران را به بهانه هسته‌ای به خودشان مشغول کنید تا مسائل جمعیتی آن‌ها را از پا در بیاورد، آنها می‌خواهند ساختار خانواده را در ایران به‌هم بریزند و ما باید شرایط را تغییر دهیم.

حیدری بیان کرد: ناراحت کننده است که این تعداد سقط جنایی در کشور رخ می‌دهد و فکر می‌کنند این امر عادی است؛ اگر همکاران ما هم در این موضوع نقشی داشته باشند، در حقیقت در شکل‌گیری جنایت دخیل بوده اند. به همین دلیل باید برای آموزش بهورز و مراقب سلامت در حوزه بهداشت تلاش کنیم.

وی افزود: البته اجرای قانون جوانی جمعیت به اعتبارات نیاز دارد و مثلا فکر کردیم تسهیلاتی فراهم شود که خوابگاه‌های متاهلی افزایش یابد و یا در هزینه درمان ناباروری به خوبی به زوجین کمک شود.

حیدری گفت: با شکل‌گیری پدیده سالمندی، شور و نشاط از خانواده کاسته می‌شود. باید تمام اقدامات ما بر افزایش جمعیت متمرکز شده تا موضوع فرزندآوری جدی گرفته شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: اگر کمتر از یک دهه نتوانیم جهت را عوض کنیم، آسیب بزرگی از منظر ژئوپولتیک و … برای ما رخ خواهد داد.

104

کد خبر: 31623

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0