10 آبان 1400 - 10:32 ق.ظ

اتصال شهرک پردیسان آران و بیدگل به شبکه فیبر نوری

با همت شبانه روزی تلاشگران عرصه ارتباطات در مخابرات منطقه اصفهان، شهرک پردیسان آران و بیدگل به شبکه فیبر نوری مخابرات مجهز شد.

به گزارش یاقوت نیوز به نقل از روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان، با اتمام عملیات طراحی، کابل کشی، آزمایش و تحویل فیبر نوری در فاز دو شهرک پردیسان آران و بیدگل با چهار هزار متر فیبر نوری و منصوبات مربوطه، امکان واگذاری تلفن ثابت ازنوع FTTH برای متقاضیان منطقه جدید (فاز 2)  پردیسان مهیا شد.

گفتنی است برای فاز یک منطقه پردیسان در سال گذشته حدود سه هزار و پانصد متر کابل کشی فیبر نوری  اجرا شده بود که با این وجود تاکنون 164 مشترک FTTH  در این منطقه وجود دارد.

FTTH   چیست؟

FTTH  پیشرفته ترین ساختار برای ایجاد شبکه های ارتباطی نسل آینده است به نحوی تا پایان سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۳۰ میلیون خانه در سراسر دنیا از مزایای آن بهره مند شده اند. تعداد مشترکان پهن باند در دنیا در سال ۲۰۱۶ در مجموع به ۸۸۴ میلیون نفر رسیده است. گسترش شبکه فیبر نوری تا داخل خانه های مشترکین ممکن است در وهله اول پرهزینه تر از ادامه استفاده از بستر شبکه مسی موجود به نظر برسد.

با این حال قابلیت اطمینان بالا، هزینه های عملیاتی پایین تر، صرف هزینه کمتر برای انرژی مصرفی شبکه و مهم تر از همه قابلیت ارائه پهنای باند نامحدود موجب شده گزینه جدید شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباطی در دنیا در بحث شبکه سازی دسترسی باشد.

(Fiber to the Home) FTTH  عبارت است از ارائه انواع سرویس های ارتباطی (صوت، تصویر، داده و ابری) از طریق یک تار فیبر نوری که از نزدیکترین مرکز مخابراتی تا داخل منزل یا واحد مشترک کشیده شده و پهنای باند توسط تجهیز ONT (به جای مودم های xDSL فعلی) به مشترک تحویل می شود. به عبارت بهتر تار فیبر نوری در تمام مسیر از مرکز مخابرات تا درون خانه مشترک جایگزین زوج سیم مسی می شود.

مزایای فیبر نوری

پهنای باند بالا و متقارن (سرعت یکسان آپلود و دانلود اطلاعات) فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات و کاربرد های جدید ایجاد کرده است. این سرویس ها می توانند کیفیت زندگی ما را به نحو چشمگیری ارتقاء داده و سود بیشتری نصیب شرکت های مخابراتی در راستای گسترش خدمات پایه کنند. سرعت تبادل داده در بستر فیبرنوری می تواند نامحدود باشد و همین باعث شده بهترین گزینه برای رفع نیاز های ارتباطی دهه های آینده باشد. فیبرنوری برخلاف مس در برابر پوسیدگی مقاوم بوده و توانایی انتقال داده در فاصله ۶۰ کیلومتر و حتی بیشتر را بدون افت کیفیت دارد. از طرفی می توان هزاران کابل نوری را بدون نگرانی از اختلال امواج در کنار هم نصب کرد.

FTTH  به دلیل عدم استفاده از تجهیزات فعال در طول مسیر نسبت به خرابی مقاوم تر بوده و عیب یابی و رفع ایراد احتمالی در این تکنولوژی بسیار سریعتر و راحت تر از شبکه های مسی صورت می گیرد. در نتیجه هزینه های نگهداری و پشتیبانی شرکت های ارائه دهنده سرویس نیز به نحو قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. از نظر مصرف کننده، در اختیار داشتن حداقل Mbps ۱۰۰ با استفاده از ساختار FTTH به معنی دانلود یک آلبوم کامل موسیقی در مدت ۵ دقیقه، یک برنامه تلویزیونی ظرف مدت سی ثانیه و یک فیلم با کیفیت HD در تنها ۷ دقیقه است.

با این حال باید تاکید شود که سرعت تنها مزیت این فن آوری به حساب نمی آید. بسیاری از خدمات کیفیت به مراتب بالاتری در این بستر دارند و برخی دیگر از خدمات بدون این بستر قابلیت ارائه نخواهند داشت. ارائه خدمات پزشکی یا حفاظتی بدون تاخیر، پایداری و کیفیت فوق العاده زیاد امکانپذیر نیست. به طور مثال انجام اعمال جراحی از راه دور نیازمند سرویسی بدون وقفه و تصاویر با کیفیت بسیار بالا است که بدون استفاده از بستر مطمئنی مانند فیبرنوری غیر ممکن می نماید. از سوی دیگر رضایت مشتریان از خدمات ارتباطی بر پایه فیبرنوری به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته می یابد.

روند رو به رشد نیازهای ارتباطی خانواده و هوشمند شدن تجهیزات خانگی دلیل دیگری برای گرایش به سمت استفاده از FTTH است. اگر یک خانواده چهار نفره را در نظر بگیریم، هر یک از اعضای خانواده ممکن است تمایل به استفاده از سرویس هایی مانند تماشای ویدئو، مکالمه تلفنی، انجام تکالیف مدرسه، بازی آنلاین، استفاده از شبکه های اجتماعی، کار از راه دور و اتصال جهیزاتی مانند تلفن هوشمند، کامپیوتر و تبلت خود به شبکه به صورت همزمان داشته باشند. از طرفی خدمات نسل جدید نظیر سیستم های حفاظتی خانگی، اینترنت اشیاء، تجهیزات خانه هوشمند روند رو به رشدی دارد که مطمئنا در چند سال آینده تکنولوژی xDSL با محدودیت های خاص خود جوابگوی این نیاز ها نخواهد بود و در نتیجه بهترین جایگزین با در نظر گرفتن تمامی مزایای آن FTTH است.

 

103

کد خبر: 30613

منبع: روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0