22 تیر 1401 - 3:00 ب.ظ

آیا دانشجویان خارج از کشور هم بیمه تامین اجتماعی می‌شوند؟

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی که با هدف پوشش آحاد مردم از خدمات تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت، امروز همه اقشار ایرانی اعم از زنان خانه‌دار و دانشجویان را نیز دربرگرفته، اما آیا محصلان خارج از کشور هم می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند؟

براساس اصل ۲۹ قانون اساسی کشور بهره‌مندی از مقررات حمایتی تامین اجتماعی یک حق همگانی بوده و استفاده از امکانات بهداشتی، درمانی، مراقبت‌های پزشکی، بیمه بیکاری، بازنشستگی و از کارافتادگی باید برای همه شهروندان قابل دریافت باشد.

ماده یک قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ نیز اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی را برای آحاد جامعه یک تکلیف قانونی توصیف کرده است.

بر این اساس، سازمان تأمین اجتماعی هم به عنوان سازمان اصلی بیمه‌گر کشور امروز با بسط و توسعه بیمه مشاغل آزاد در قالب طرح “بیمه فراگیر خانواده ایرانی” همه اقشار فاقد بیمه را در صورت پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌دهد.

یکی از این جمعیت محروم از بیمه‌های اجتماعی که با استفاده از این طرح می‌تواند مشمول بهره‌مندی از خدمات بهداشتی، درمانی و بازنشستگی قرار بگیرد، دانشجویان بوده که در ٣ سطح بیمه‌ای ١٢ درصد، ١۴ درصد و ١٨ درصد با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه دانشجویی سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند.دانشجویان در ٣ سطح بیمه‌ای ١٢ درصد، ١۴ درصد و ١٨ درصد با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه دانشجویی سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند

در حال حاضر نیز بر اساس آخرین اطلاعات ۳۹ هزار نفر از دانشجویان کشور تحت پوشش این بیمه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند؛ برای وضع این بیمه نیازی به مراجعه حضوری شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی نبوده و تمامی خدمات مورد نیاز به صورت غیرحضوری ارائه خواهد شد. اما آیا ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از این طرح استفاده و در سال‌های آتی از خدمات مذکور بهره‌مند شوند؟

مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: بیمه دانشجویی تامین اجتماعی مرز نمی‌شناسد؛ علم‌آموزان و دانشجویان خارج از کشور (که بیرون از مرزهای ایران در حال تحصیل هستند) نیز در صورت تمایل می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

وی افزود: والدین حاضر در ایران هم در صورت تمایل می‌توانند فرزندان خود (دانشجویان خارج از کشور) را بیمه کرده و تحت حمایت از خدمات بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی قرار دهند.

شکوری اضافه کرد: دانشجویان خارج از کشور نیز در صورت عدم حضور در ایران و همچنین نبود پدر و مادر، خانواده، اقوام و خویشاوندان در داخل خاک کشور می‌توانند از طریق کارگزاری‌های رسمی تامین اجتماعی اقدام به برقراری این بیمه کرده و از خدمات مربوطه استفاده کنند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: با ارائه درخواست متقاضیان از طریق کارگزاری‌های رسمی تامین اجتماعی، درخواست‌های مذکور پیگیری شده و مقرری‌ها به انتخاب متقاضیان برقرار خواهد شد.

کد خبر: 72059

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0