28 دی 1400 - 11:32 ق.ظ

آبـگـرم قینـرجـه تکاب، داغ‌ ترین چشمه کلرایدی جهان+عکس

به شمال غرب ایران که سفر کنید، در استان آذربایجان غربی و 40کیلومتری شهرستان تکاب به آبشار قینرجه می‌رسید. آبشاری فصلی که در اطرافش چشمه‌های معدنی فراوانی از دل زمین می‌جوشد. اسم این آبشار زیبا هم درست به همین چشمه‌های آبگرم برمی‌گردد. قینرجه در زبان ترکی جایی است که دائم می‌جوشد. در همان حوالی روستایی هم به همین اسم هست. البته محلی‌ها این آبشار را به اسم آبشار شِرشِر می‌شناسند.

به گزارش یاقوت نیوز، پنج کیلومتر که از شمال روستای قینرجه تکاب دور شوید، دو حوضچه می‌بینید که محلی‌ها در پایین آبشار قینرجه ساخته‌اند. حوضچه‌هایی که به‌راحتی می‌شود در آن‌ها تنی به آب زد و خستگی را از تن گرفت.

آبگرم اینجا خاصیت دارویی هم دارد و برای درمان گری و قارچ‌های پوستی هم چاره‌ساز است. این آب شفای دردهای مفصلی هم هست. حتی در توصیه‌های ابن سینا هم فواید آب‌های گرم معدنی کم از دارو نیست.

در بهار و تابستان که آب‌وهوا سر یاری دارد، مردم از این حوضچه‌ها استفاده می‌کنند؛ اما فکر درمان پاییز و زمستانشان را هم کرده‌اند. در مرکز روستا حمامی ساخته‌اند که آبگرم این حوضچه‌ها را با لوله‌کشی به آن منتقل می‌کنند.

آب گرم رودخانه، در قسمت غربی و پایینی حوضچه‌هاست. اینجا را به دربند یا حمام قدیم هم می‌شناسند. دمای آب دربند به 40 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. حباب‌های جوشانی که از کف آب بالا می‌آید این دما را به شما یادآور می‌شود.

رودخانه در اینجا عمیق است؛ پس اگر شنا نمی‌دانید، بهتر است جاهای کم‌عمق‌تر را برای آب‌تنی انتخاب کنید؛ مثلاً 100متر پایین‌تر از اینجا هم یک حوضچه برای استفاده عموم هست.

البته جالب است بدانید؛ روستای قینرجه حوضچه‌های آب سرد هم دارد. آب سرد این روستا هم خاصیت درمانی دارد و برای بدن خیلی مفید است.

اين آبها بعلت داشتن املاح معدنی گوناگون بعد از طی مسير، بر روی زمين رسوباتی به رنگهای سفيد، زرد مايل به نارنجی و در بعضی موارد كاملاً قرمز بر جای می ‌گذارند.

بعد از آب تنی در این چشمه های آبگرم می توانید از دیگر جاذبه های گردشگری تکاب هم دیدن کنید.

چملی‌گول یا تالاب چملی یا جزیره شناور یا چمن متحرک، یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز و جالب تکاب است که در نزدیکی روستای بدرلو در ۱۵ کیلومتری شهر تکاب واقع شده است.

چملی‌گول در واقع برکه‌ای یا دریاچه‌ای کوچک است که وسط آن جزیره‌ای از چمن قرار دارد و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی روییده است که ارتفاع تقریبی برخی از آن‌ها به دو متر می‌رسد.

این برکه یا دریاچه کوچک با وزش باد و جریان هوا به جهان مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می‌کند و همین اتفاق باعث منحصر‌به‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

همچنین زندان سلیمان یا کوه زندان دیو، کوهی مخروطی شکل درون تهی است که در سه کیلومتری غرب مجموعه جهانی تخت سلیمان و در ۴۲ کیلومتری تکاب در استان آذربایجان‌غربی جای گرفته است.

این کوه مخروطی، هزاران سال قبل بر اثر فوران یک آتشفشان پدید آمده است.

اهالی منطقه تخت سلیمان تکاب داستان‌های زیادی درباره این ناحیه تعریف می‌کنند و می‌گویند که «حضرت سلیمان»، دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند را در این کوه زندانی می‌کرده است و به همین خاطر آن را زندان دیو یا سلیمان می‌نامند.

 

کد خبر: 47549

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0