رئیس ستاد مرکزی اربعین:
اربعین متفاوتی را تجربه کردیم؛ سامانه “سماح” مشکل داشت
رئیس ستاد مرکزی اربعین از بازگشت حدود نیمی از زائرین کربلا به کشور خبر داد و ضمن تائید مشکلات سامانه سماح، گفت: ما هم در این زمینه دچار مشکل شدیم ومسئولان مربوطه باید در این زمینه توضیح دهند.

یاقوت نیوز/مهرداد زینلی
در زیر گفت وگوی خبرنگار ما با سیدمجید میراحمدی را از نظر می گذرانیم:
*** آقای میر احمدی امسال به نظر می رسد اربعین متفاوت تری را به لحاظ رضایتمندی زوار پشت سر گذاشتیم، ارزیابی خودتان از این رخداد بزرگ مذهبی چیست؟
به فضل الهی امسال شاهد رضایتمندی زائران اربعین بودیم به کرات در همه مرزها میان زائرین – چه در مسیر رفت و چه برگشت- حضور پیدا میکردیم و از شرایط رضایت داشتند و اربعین امسال را در قیاس با سالهای گذشته بسیار متفاوت میدانستند.
***از چه نظر متفاوت می دانستند؟
سالهای گذشته با چند چالش مهم مواجه بودیم و بعضی از آنها نیز مکرر در حال تکرار بود، البته امسال مسأله گرمای هوا نیز اضافه شده بود که برای آن باید تدبیر میشد.
یکی از این چالشها، ماندگاری زائران بود، بعضی موارد سیل جمعیت باعث بروز مشکلاتی میشد و هر لحظه احساس میکردیم امکان دارد با خطر بزرگی مواجه شویم، به همین دلیل ماندگاری در پشت مرزها خیلی طول میکشید، برای حل این موضوع برنامهریزی مفصلی انجام دادیم، مرز خسروی دو درب خروجی داشت که کار را سخت کرده بود، از طرفی تعداد گیتهای عراق بسیار محدود بود و سرعت کُندی داشت. ما با عراقیها مذاکراتی برای حل این مسأله انجام دادیم، در همین راستا دو درب خروجی در مهران به 5 درب تبدیل و ۳۰ گیت عراقی بیش از ۴ برابر شد.
***ظاهرا در مرز فقط یکبار کنترل انجام می گرفت و پلیس عراق دیگر کنترلی انجام نمی داد؟
بله، توافق کرده بودیم اطلاعات پلیس گذرنامه ما پس از کنترل توسط کارکنان فراجا مستقیم وارد سیستمهای عراقی شود و آنها کنترلی انجام ندهند که در نتیجه این کار ماندگاری زائران در مرز مهران که چند ساعت زمان میبرد را به چند دقیقه کاهش داد.
مرز خسروی نیز ۲۴ ساعته شد، از حشدالشعبی که امنیت را برقرار کرد، تشکر میکنیم و دربهای خروجی نیز زیاد شد، گیتها از 50 گیت به 92 گیت افزایش پیدا کرد. گیتهای مرز تمرچین نیز از بیست گیت به ۲۸ گیت افزایش پیدا کرد و شبانهروزی شد، از طرفی تعداد گیتهای مرز چذابه از 24 گیت به 36 گیت رسید و به اتباع خارجی اختصاص یافت، تعداد گیتهای مرز باشماق نیز از دو گیت به دوازده گیت افزایش یافت.
***برنامه ریزی شما برای خروج چند نفر زائر از مرز ایران بود؟
ما برای عبور تا ۶ میلیون زائر برنامهریزی کرده بودیم، طول سفر از ابتدای ماه صفر قرار داده شد و بیش از یک میلیون زائر از اول تا دهم ماه صفر عازم شده بودند، از آنجایی که موکبهای عراقی کارشان را از دهم ماه صفر شروع میکنند، باید در این بازه زمانی موکبهای ایرانی را گسیل میکردیم و امور مدیریت میشد تا زائران در مرزهای خودمان یا شهرهای عراق دچار مشکل نشوند.
***کلا آماری دارید که چند نفر از کدام مرزها خارج شدند؟
اجازه بدهید این آمار را درصدی خدمتتان ارائه کنم؛ خروج از مرز مهران 47.1 درصد بود، مرز شلمچه بیش از 25 درصد، چذابه 9.5 درصد، خسروی 15.3 درصد، تمرچین 1.5 درصد و باشماق1.3 درصد.
***وضعیت بازگشت زائرین چگونه است؟
تا این لحظه حدود نیمی از زائران از مرز مهران بازگشتهاند
***ظاهرا سامانه “سماح” مشکلاتی داشت، درست است؟
بله مشکلاتی داشت که ما را هم دچار مشکل کرده بود. اما مسئولان مربوط در مورد این قضیه بهتر است توضیح دهند، چرا که خودِ ما هم دچار مشکلاتی شدیم. به هر جهت در مجموع امسال سال موفقیتآمیزی بود که انشاالله برای سال آینده امور کامل خواهد شد.
*****برخی از زائرین در خصوص مشکلات فنی حمل و نقل به ویژه در مرز مهران گلایه داشتند، آیا نمی شد این موضوع را به شیوه بهتری مدیریت کرد؟
البته اگر به بیانیههای ستاد مرکزی اربعین توجه میکردند، متوجه میشدند که دائما در مورد این روزها هشدار میدادیم؛ پیش از روز اربعین که در مرزها حضور داشتیم، رانندگان به کمبود مسافر اعتراض می کردند؛ رخ دادن این حوادث را پیشبینی میکردیم، با این حال الآن این شرایط در حال کنترل است و آقایان مخبر و وحیدی امور را پیگیری میکنند.
ما نگرانی عمدهای نداریم، این شرایط موجب شده است ماندگاری زائران طولانی شود، اما باید در نظر گرفت ماندگاری در مرز مهران پیش از این به ۳۶ ساعت رسیده بود، در حالی که امروز، ماندگاری در مرز، نیم ساعت بود که انشاالله این مشکل نیز سال های آینده حل خواهد شد.
***امسال اتفاق خوبی که افتاد، تامین آب شرب زائرین بود، بسیاری از زوار از این که مشکلی در تامین آّ شرب نداشتند راضی بودند، این برنامه ریزی از سوی چه نهادی بود؟
میتوانستیم این موضوع را برعهده موکبان قرار دهیم، اما امکان نداشت در مورد آن ریسک کرد، از طرفی 140 میلیون بطری آب تهیه و ۳۱۰ هزار قالب یخ بیست کیلویی را تولید و سردخانه ایجاد کردیم، تأمین و نگهداری آب در گرما کار بزرگی بود که انجام شد، هیچ زائری در مرز برای یک لحظه مشکل آب خنک نداشت، باید این را نیز در نظر داشت که شرکتهای دانشبنیان در این مسیر به ما کمک کردند.
موضوع دیگر این بود که صد هزار زائر پاکستانی وارد ایران شدند، شرط ما برای پاکستان این بود که این زائران با اتوبوس خودشان وارد ایران شوند که این شرط به طور کامل محقق نشد و بخش کمی از آنها با اتوبوس وارد ایران شدند، ما اینها را پذیرش و با اتوبوسهای خودمان جابهجا کردیم که این مسأله برنامهریزیهای ما را نیز دچار مشکل کرد.
*** امسال وضعیت صدور گذرنامه تغییری کرده بود؟ چون یکی از مشکلات زوار در سال های قبل صدور گذرنامه هایشان بود
سال قبل زائران برای دریافت گذرنامه مدتی معطل شدند، امسال با عراقیها مذاکراتی کردیم مبنی بر اینکه چند نوع سند برای ورود به عراق استفاده شود، به عنوان مثال گذرنامه ویژه اربعین در دستور کار قرار گرفت، دیگر اینکه گذرنامههایی که منقضی شده بود یا اعتبار کمی داشت با یک مُهر قابل استفاده شد؛ بنابراین مشکل تعدای زیادی زائر حل شد.
وضعیت فروش بلیت سفر هوایی و نظارت بر آن بهتر از سالهای قبل بود، برقراری هزار پرواز با طرف عراقی هماهنگ شد، از طرفی افزایش جمعیت مسافر هوایی را نیز شاهد بودیم.
بخش غالب بلیتها بیش از نرخ مصوب نبود، مواردی بود که قیمت بلیتها قدری افزایش داشت که این افزایش قیمت هم تا ۵۰۰ هزار تومان یا یکمیلیون تومان بود، البته پروازهای خارجی العراقیه و… قیمتهای خودشان را داشتند، قیمتهای اعلام شده، برای ایرلاینهای خودمان است، به دنبال این هستیم تا برای سال آینده این مشکلات هم بهبود یابد.
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد